1
עוצמת ההגברה

עוצמת ההגברה היא למעשה ההספק של הרסיבר, שנמדד בוואט (W). יש להתייחס לנתון Watt R.M.S, ולא לנתוני הספק מרבי (Peak או (Max output. R.M.S הוא ההספק הממוצע שמספק המגבר לכל ערוץ במשך כל זמן ההאזנה. כדאי לדעת כי יצרנים רבים מסכמים את כלל ההספקים, ומציגים נתון משותף, לכן יש לבדוק כי ההספק המצוין מתייחס לכל ערוץ.

 

הספקי R.M.S מומלצים הם בין 100 ל-130 וואט לכל ערוץ. בכל מקרה חשוב להקפיד שהספק הרסיבר יהיה שווה או גבוה מהספק הרמקולים שמחוברים אליו.

  

חשוב לדעת כי הספק גבוה לא יתבטא בהכרח באיכות שמע טובה. על הרסיבר להיות עוצמתי מספיק, אך לא על חשבון עיוותים בצליל. הדרך לבחון זאת היא להאזין לרסיבר בחנות בעוצמה גבוהה ולהתייחס לפרמטרים הבאים של איכות הצליל.

יחידת מידה חשמלית המבטאת את העוצמה שמסוגל לספק או להעביר מגבר/רמקול. הספק RMS הוא הספק ממוצע והוא הנתון הקובע בבחירת רסיבר, לעומת  PEAKשהוא הספק שיא נקודתי.
יחידת מידה חשמלית המבטאת את העוצמה שמסוגל לספק או להעביר מגבר/רמקול. הספק RMS הוא הספק ממוצע והוא הנתון הקובע בבחירת רסיבר, לעומת  PEAKשהוא הספק שיא נקודתי.
עוצמת ההגברה היא למעשה ההספק של הרסיבר. הספקי R.M.S מומלצים הם בין 100 ל-130 וואט לערוץ
2
איכות הצליל

לרוב, ככל שהרסיבר יקר יותר חלקיו הפנימיים יהיו איכותיים יותר וישפיעו מהותית על איכות הצליל המופק ממנו. עם זאת, גם רסיברים בטווח מחירים נמוך יחסית יספקו חוויית האזנה טובה ולעיתים מצוינת למשתמש הממוצע. בכל מקרה, מומלץ מאוד לבחור רסיבר של חברה מתמחה בתחום.

 

חשוב לזכור כי נושא הצליל הוא מאוד אינדיווידואלי, ומשתמשים שונים ייהנו לעיתים מאופי צליל שונה בתכלית. לכן חשוב מאוד להאזין לרסיבר טרם הרכישה ולנסות לקלוט את אופיו של הרסיבר, כלומר אם הוא מדגיש יותר את תחום הצלילים הגבוה או הנמוך באופן טבעי, או את כולם במידה שווה, ואיזה אופי צליל מוצא חן בעיניכם יותר.

 

ההאזנה צריכה להתבצע באמצעות דיסק מוזיקלי או סרט שאתם מכירים, ולא לקטעים שנבחרו על ידי איש המכירות. חשוב לדעת כי גם אופיו של חדר ההאזנה, ובמידה משמעותית גם איכותם של הרמקולים, משפיעים רבות על הצליל. רסיבר שנשמע בצורה מסוימת בחלל התצוגה, יישמע אחרת לגמרי בסלון הביתי.

 

אף כי רוב החנויות לא יאפשרו זאת, נסו בכל זאת לבדוק את האופציה להחליף את הרסיבר במידה שאינכם מרוצים, או לקחת אותו לכמה ימי ניסיון, כדי להתרשם ממנו בסביבה הקבועה שלה הוא מיועד.

 

אלה הם הגורמים העיקריים המשפיעים על איכות הצליל:

 

יחס אות לרעש: – היחס בין אות הצליל המוגבר לרעש של רכיבי ההגברה השונים. הנתון נמדד בדציבלים (dB). ככל שהיחס גדול יותר האיכות תהיה גבוהה יותר. מומלץ יחס של 100dB ויותר.

 

THD (Total Harmonic Distortion): אחוז העיוותים של המגבר. השאיפה היא שאחוז העיוותים יהיה קטן ככל האפשר, בטווח של מאות עד עשיריות האחוז.

 

:Damping Factor בכל רמקול יש חלקים פיזיים שנתונים לתנודות בזמן הפקת הצליל. תפקידו של ה-Damping Factor למנוע מהתנודות הללו לפגום באיכות הצליל. ככל שה-Damping Factor גבוה יותר כך יתקבל צליל מדויק יותר בתדרים הנמוכים, למשל באס מהודק ומדויק יותר. ערכים של 150 ויותר נחשבים לטובים.

 

:Dynamic Headroom נתון המתייחס ליכולת הרסיבר להפיק עוצמה גבוהה במיוחד, למשך זמן קצר או רגע נתון, ולרוב יבוא לידי ביטוי בזמן צפייה בסרטים או במוזיקה קלאסית. הנתון נמדד בדציבלים. רסיבר טוב מציג נתון של 3dB לערך, ויאפשר הכפלת העוצמה ברגע נתון, לצורך יצירת האפקט הרצוי ללא עיוות בצליל.

 

מעבד אות דיגיטלי ( :(DSPכל רסיבר מציע תבניות קול שונות, דוגמת חללי האזנה שונים כמו Hall, Opera, Arena להדמיית צפייה באולם בגודל משתנה. רסיברים טובים מציעים 10 תצורות קול ויותר. כולם גם מאפשרים כוונון תבנית הצליל באמצעות איקולייזר, עם אופציה לשמירת התבנית שנקבעה.

 

חלק מהרסיברים כוללים כפתורי BASS, MID, HIGH חיצוניים, לכוונון ידני מהיר של תחומי התדרים הנמוכים, האמצעיים והגבוהים בצלילים המנוגנים. כיוונן כזה הוא נוח יותר לביצוע מכוונון האיקולייזר והוא שימושי בעיקר כשנדרש כוונון קל יחסית
(
fine tuning).

 

System Calibration/ Auto Calibration: כיוון שנתוני חדר הצפייה/האזנה משתנים ממשתמש אחד לשני, מרבית הרסיברים מאפשרים לכייל את המערכת, באופן ידני או אוטומטי. בחלק מהמערכות הכיול נעשה באמצעות הזנה ידנית של נתוני נקודות הצפייה ומיקום הרמקולים, ואילו לרסיברים יקרים יותר מצורף בדרך כלל מיקרופון חיצוני, שאותו ממקם המאזין בנקודת הצפייה. הרסיבר שולח צליל מכל אחד מהרמקולים, ועל ידי נתונים המתקבלים מהמיקרופון, מכייל בצורה אוטומטית את המערכת בהתאם לנתוני החדר.

רכיב פנימי/מכשיר המשמש להגברה או הנחתה של תדרי הקול. משמש לתיקון גוון הצליל או העשרתו.
רכיב פנימי/מכשיר המשמש להגברה או הנחתה של תדרי הקול. משמש לתיקון גוון הצליל או העשרתו.
ככל שה-Damping Factor גבוה יותר צליל התדרים הנמוכים יהיה מדויק יותר. ערכים של 150 ויותר נחשבים לטובים
מרבית הרסיברים מאפשרים לכייל את המערכת בהתאם לנקודות הצפייה ומיקום הרמקולים
3
פענוח צליל היקפי

אל הרסיבר נכנסים אותות אנלוגיים או דיגיטליים מאמצעי השמע השונים. על מנת להפיק צליל, הרסיבר מפענח וממיר את האות המועבר לרמקולים. תצורת הרמקולים במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).

 

הרסיברים מציעים מספר מפענחי צליל. ככל שהרסיבר יקר וחדיש יותר הוא יציע מספר גדול יותר של מפענחים, אך חשוב לזכור כי מרבית המשתמשים אינם זקוקים לכל אופציות הפענוח השונות, כיוון שרוב סרטי ה-DVD ותקליטורי המוזיקה משתמשים בשיטות קידוד סטנדרטיות שקיימות בכל רסיבר. אך אלה המעוניינים להיות מעודכנים בקדמת הטכנולוגיה או להוריד סרטים מהאינטרנט בקידודים אקזוטיים, או בעלי מערכת הכוללת תצורת רמקולים גדולה (6 ויותר), יכולים לשקול רסיבר המציע מספר רב של מפענחים.

 

מבין רשימת המפענחים הבאה, כמעט כל הרסיברים כוללים לפחות את שלושת הראשונים, שיכולים לספק משתמשים רבים.

 

   Dolby Pro Logic – התצורה הבסיסית והמיושנת ביותר של צליל היקפי, המספקת ערוץ מרכזי (סנטר) קדמי (המחולק לימין ולשמאל) וערוץ אחורי אחד.

 

   Dolby Digital  (AC-3)תצורה מתקדמת יותר ונפוצה למדי לצליל היקפי, המספקת עד 5.1 ערוצים. דולבי דיגיטל הפכה לסטנדרט עם המצאת ה- DVD.

 

   DTS תצורה חדישה ופופולארית לצליל היקפי הדומה לדולבי דיגיטל, אך פחות דחוסה ממנו ונחשבת איכותית יותר. חשוב לדעת כי רק סרטי DVD מעטים תומכים בפורמט זה.

 

   Dolby Digital EX תצורה מורחבת למערכות 6.1, שכוללת גם סנטר אחורי.

 

   Dolby Pro Logic II תצורה ההופכת מקור סטריאופוני (2 ערוצים) לצליל היקפי (5.1 ערוצים). לדוגמה, מאפשר הפיכת פסקול סטריאופוני מקלטות וידיאו מיושנות לכדי צליל היקפי

של 5 ערוצים.

 

   Dolby Pro Logic IIX  תצורה ההופכת מקור סטריאופוני לצליל היקפי של 7.1 ערוצים.

 

   DTS NEO – הפיכת מקור סטריאופוני לצליל היקפי 5.1 או 6.1.

 

   DTS ES תצורה מורחבת לפורמט DTS, הכוללת גם סנטר אחורי 6.1. בשונה מ-DTS NEO, מפענח זה מנגן צליל שקודד מראש ל-6 ערוצים.

 

   THX – פורמט שפותח על ידי מעבדות ג'ורג' לוקאס, המציע צליל היקפי איכותי שעבר מניפולציות קול נוספות, בנוסף לחלוקה הערוצית, להדמיה ריאליסטית יותר של פס הקול. רסיבר, ואביזרים אחרים, שכוללים מפענח THX למעשה מקבלים תו תקן המעיד על איכות גבוהה. עם זאת, יש רסיברים מעולים שאינם נושאים את תו התקן הזה, בעיקר משום שיצרניהם מעדיפים להימנע מהתשלום הכרוך בשימוש בתו התקן הזה.

התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
טווח התדרים הנמוכים במוזיקה, בין 20 הרץ ל- 200 הרץ.
הרסיברים מציעים מספר מפענחי צליל, אך חשוב לזכור כי מרבית המשתמשים אינם זקוקים לכל אופציות הפענוח השונות, כיוון שרוב סרטי ה-DVD ותקליטורי המוזיקה משתמשים בשיטות קידוד סטנדרטיות שקיימות בכל רסיבר. אך אלה המעוניינים להיות מעודכנים בקדמת הטכנולוגיה או להוריד סרטים מהאינטרנט בקידודים אקזוטיים, או בעלי מערכת הכוללת תצורת רמקולים גדולה (6 ויותר), יכולים לשקול רסיבר המציע מספר רב של מפענחים.   מבין רשימת המפענחים הבאה, כמעט כל הרסיברים כוללים לפחות את שלושת הראשונים, שיכולים לספק משתמשים רבים.   Dolby Pro Logic: התצורה הבסיסית והמיושנת ביותר של צליל היקפי, המספקת ערוץ מרכזי (סנטר) קדמי (המחולק לימין ולשמאל) וערוץ אחורי אחד.   Dolby Digital (AC-3): תצורה מתקדמת יותר ונפוצה למדי לצליל היקפי, המספקת עד 5.1 ערוצים. דולבי דיגיטל הפכה לסטנדרט עם המצאת ה- DVD.   DTS: תצורה חדישה ופופולרית לצליל היקפי הדומה לדולבי דיגיטל, אך פחות דחוסה ממנו ונחשבת איכותית יותר. חשוב לדעת כי רק סרטי DVD מעטים תומכים בפורמט זה.   Dolby Digital EX: תצורה מורחבת למערכות 6.1, שכוללת גם סנטר אחורי.   Dolby Pro Logic II: תצורה ההופכת מקור סטריאופוני (2 ערוצים) לצליל היקפי (5.1 ערוצים). לדוגמה, מאפשר הפיכת פסקול סטריאופוני מקלטות וידיאו מיושנות לכדי צליל היקפי של 5 ערוצים.   Dolby Pro Logic IIX : תצורה ההופכת מקור סטריאופוני לצליל היקפי של 7.1 ערוצים.   DTS NEO: הפיכת מקור סטריאופוני לצליל היקפי 5.1 או 6.1.   DTS ES: תצורה מורחבת לפורמט DTS, הכוללת גם סנטר אחורי 6.1. בשונה מ-DTS NEO, מפענח זה מנגן צליל שקודד מראש ל-6 ערוצים.   THX: פורמט שפותח על ידי מעבדות ג'ורג' לוקאס, המציע צליל היקפי איכותי שעבר מניפולציות קול נוספות, בנוסף לחלוקה הערוצית, להדמיה ריאליסטית יותר של פס הקול. רסיבר, ואביזרים אחרים, שכוללים מפענח THX למעשה מקבלים תו תקן המעיד על איכות גבוהה. עם זאת, יש רסיברים מעולים שאינם נושאים את תו התקן הזה, בעיקר משום שיצרניהם מעדיפים להימנע מהתשלום הכרוך בשימוש בתו התקן הזה.
הרסיברים מציעים מספר מפענחי צליל, אך חשוב לזכור כי מרבית המשתמשים אינם זקוקים לכל אופציות הפענוח השונות, כיוון שרוב סרטי ה-DVD ותקליטורי המוזיקה משתמשים בשיטות קידוד סטנדרטיות שקיימות בכל רסיבר. אך אלה המעוניינים להיות מעודכנים בקדמת הטכנולוגיה או להוריד סרטים מהאינטרנט בקידודים אקזוטיים, או בעלי מערכת הכוללת תצורת רמקולים גדולה (6 ויותר), יכולים לשקול רסיבר המציע מספר רב של מפענחים.   מבין רשימת המפענחים הבאה, כמעט כל הרסיברים כוללים לפחות את שלושת הראשונים, שיכולים לספק משתמשים רבים.   Dolby Pro Logic: התצורה הבסיסית והמיושנת ביותר של צליל היקפי, המספקת ערוץ מרכזי (סנטר) קדמי (המחולק לימין ולשמאל) וערוץ אחורי אחד.   Dolby Digital (AC-3): תצורה מתקדמת יותר ונפוצה למדי לצליל היקפי, המספקת עד 5.1 ערוצים. דולבי דיגיטל הפכה לסטנדרט עם המצאת ה- DVD.   DTS: תצורה חדישה ופופולרית לצליל היקפי הדומה לדולבי דיגיטל, אך פחות דחוסה ממנו ונחשבת איכותית יותר. חשוב לדעת כי רק סרטי DVD מעטים תומכים בפורמט זה.   Dolby Digital EX: תצורה מורחבת למערכות 6.1, שכוללת גם סנטר אחורי.   Dolby Pro Logic II: תצורה ההופכת מקור סטריאופוני (2 ערוצים) לצליל היקפי (5.1 ערוצים). לדוגמה, מאפשר הפיכת פסקול סטריאופוני מקלטות וידיאו מיושנות לכדי צליל היקפי של 5 ערוצים.   Dolby Pro Logic IIX : תצורה ההופכת מקור סטריאופוני לצליל היקפי של 7.1 ערוצים.   DTS NEO: הפיכת מקור סטריאופוני לצליל היקפי 5.1 או 6.1.   DTS ES: תצורה מורחבת לפורמט DTS, הכוללת גם סנטר אחורי 6.1. בשונה מ-DTS NEO, מפענח זה מנגן צליל שקודד מראש ל-6 ערוצים.   THX: פורמט שפותח על ידי מעבדות ג'ורג' לוקאס, המציע צליל היקפי איכותי שעבר מניפולציות קול נוספות, בנוסף לחלוקה הערוצית, להדמיה ריאליסטית יותר של פס הקול. רסיבר, ואביזרים אחרים, שכוללים מפענח THX למעשה מקבלים תו תקן המעיד על איכות גבוהה. עם זאת, יש רסיברים מעולים שאינם נושאים את תו התקן הזה, בעיקר משום שיצרניהם מעדיפים להימנע מהתשלום הכרוך בשימוש בתו התקן הזה.
הרסיברים מציעים מספר מפענחי צליל, אך חשוב לזכור כי מרבית המשתמשים אינם זקוקים לכל אופציות הפענוח השונות, כיוון שרוב סרטי ה-DVD ותקליטורי המוזיקה משתמשים בשיטות קידוד סטנדרטיות שקיימות בכל רסיבר. אך אלה המעוניינים להיות מעודכנים בקדמת הטכנולוגיה או להוריד סרטים מהאינטרנט בקידודים אקזוטיים, או בעלי מערכת הכוללת תצורת רמקולים גדולה (6 ויותר), יכולים לשקול רסיבר המציע מספר רב של מפענחים.   מבין רשימת המפענחים הבאה, כמעט כל הרסיברים כוללים לפחות את שלושת הראשונים, שיכולים לספק משתמשים רבים.   Dolby Pro Logic: התצורה הבסיסית והמיושנת ביותר של צליל היקפי, המספקת ערוץ מרכזי (סנטר) קדמי (המחולק לימין ולשמאל) וערוץ אחורי אחד.   Dolby Digital (AC-3): תצורה מתקדמת יותר ונפוצה למדי לצליל היקפי, המספקת עד 5.1 ערוצים. דולבי דיגיטל הפכה לסטנדרט עם המצאת ה- DVD.   DTS: תצורה חדישה ופופולרית לצליל היקפי הדומה לדולבי דיגיטל, אך פחות דחוסה ממנו ונחשבת איכותית יותר. חשוב לדעת כי רק סרטי DVD מעטים תומכים בפורמט זה.   Dolby Digital EX: תצורה מורחבת למערכות 6.1, שכוללת גם סנטר אחורי.   Dolby Pro Logic II: תצורה ההופכת מקור סטריאופוני (2 ערוצים) לצליל היקפי (5.1 ערוצים). לדוגמה, מאפשר הפיכת פסקול סטריאופוני מקלטות וידיאו מיושנות לכדי צליל היקפי של 5 ערוצים.   Dolby Pro Logic IIX : תצורה ההופכת מקור סטריאופוני לצליל היקפי של 7.1 ערוצים.   DTS NEO: הפיכת מקור סטריאופוני לצליל היקפי 5.1 או 6.1.   DTS ES: תצורה מורחבת לפורמט DTS, הכוללת גם סנטר אחורי 6.1. בשונה מ-DTS NEO, מפענח זה מנגן צליל שקודד מראש ל-6 ערוצים.   THX: פורמט שפותח על ידי מעבדות ג'ורג' לוקאס, המציע צליל היקפי איכותי שעבר מניפולציות קול נוספות, בנוסף לחלוקה הערוצית, להדמיה ריאליסטית יותר של פס הקול. רסיבר, ואביזרים אחרים, שכוללים מפענח THX למעשה מקבלים תו תקן המעיד על איכות גבוהה. עם זאת, יש רסיברים מעולים שאינם נושאים את תו התקן הזה, בעיקר משום שיצרניהם מעדיפים להימנע מהתשלום הכרוך בשימוש בתו התקן הזה.
התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
טווח התדרים הנמוכים במוזיקה, בין 20 הרץ ל- 200 הרץ.
התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
מושג המתייחס להשמעת/הקלטת צליל בשני ערוצים נפרדים. המידע המוזיקלי אינו שווה בכל אחד מהצדדים, יצוין באותיות R (ימין) L (שמאל).
התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
מושג המתייחס להשמעת/הקלטת צליל בשני ערוצים נפרדים. המידע המוזיקלי אינו שווה בכל אחד מהצדדים, יצוין באותיות R (ימין) L (שמאל).
מושג המתייחס להשמעת/הקלטת צליל בשני ערוצים נפרדים. המידע המוזיקלי אינו שווה בכל אחד מהצדדים, יצוין באותיות R (ימין) L (שמאל).
התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
פורמט דולבי דיגיטל הפך לסטנדרט עם המצאת ה- DVD
תצורה חדישה ופופולארית לצליל היקפי הדומה לדולבי דיגיטל, אך פחות דחוסה ממנו ונחשבת איכותית יותר
רסיבר, ואביזרים אחרים, שכוללים מפענח THX למעשה מקבלים תו תקן המעיד על איכות גבוהה
4
שיפור איכות הווידיאו

דגמים חדישים וטובים של רסיברים מספקים אופציה של שיפור איכות התמונה באמצעות המרת אות הווידיאו (upconversion & transcoding). לדוגמה המרת אות וידיאו המחובר בקומפוזיט, סוג החיבור הפשוט ביותר שמייצר תמונה באיכות נמוכה, לאות וידיאו איכותי יותר הדומה לזה המתקבל מחיבור קומפוננט, ובכך מציג תמונה טובה ואיכותית יותר. 

 

דגמים בודדים ויקרים הכוללים תכונת Up Conversion או  Up scalling ממירים את האות מפורמט באיכות רגילה לפורמט באיכות גבוהה יותר, לעיתים עד לתמונה ברמת הבחנה גבוהה (HD).

 

מי שמחליט להשקיע ברסיבר עם התכונות הללו, כדאי שיבדוק טרם הרכישה אילו המרות מסוגל לבצע הרסיבר, האם ניתן לשפר את אות הווידיאו מתצורות נמוכות דוגמת S-Video או קומפוזיט לתצורה מתקדמת יותר דוגמת קומפוננט או הבחנה גבוהה. מומלץ לבקש הדגמה של הצגת תמונה דרך הרסיבר, כדי להתרשם מאיכות ההמרה.

התצורה מתייחסת למספר היציאות לרמקולים שיש ברסיבר. התצורה במרבית הרסיברים היא 5 יציאות רמקולים (2 x front, center, 2 x surround) ויציאת סאב-וואפר (מערכת 5.1. ה-0.1 מציין את הסאב-וופר). תצורה זו היא גם פורמט האודיו הסטנדרטי בסרטים על  תקליטורי DVD, אולם ניתן למצוא רסיברים בעלי תצורות מורחבות הכוללים 6 יציאות רמקול (סנטר אחורי נוסף) ו-7 יציאות רמקול (שני סנטרים אחוריים).
תכונת Up Conversion ממירה את האות מפורמט באיכות רגילה לפורמט באיכות גבוהה יותר
5
חיבורים

כיוון שהרסיבר מתפקד כמרכזה של מערכת הקולנוע הביתי, מכשירים רבים אמורים להתחבר אליו, בהם מסך טלוויזיה, נגן DVD, מקרן, קומפקט דיסק, רמקולים ועוד. רסיבר טוב מציע מגוון רחב ומספר גדול של חיבורים. החיבורים גם נבדלים זה מזה באיכות העברת האות. בחרו אותם בהתאם למכשירים השונים שאתם מייעדים לרסיבר והתאם לאיכות הרצויה.

 

אודיו: הרסיבר כולל מגוון חיבורים להעברת אות אודיו מנגני CD, VCR, DVD ומשחקי וידיאו באמצעות מחבר RCA כפול. חשוב לבחור רסיבר שמציע מספיק כניסות לכל הנגנים הרלוונטיים לכם, כולל כאלה שאתם מתכננים לרכוש בעתיד.

 

בנגנים מסוימים יש יציאה ישירה של צליל היקפי על ידי שליחתו ב-7/6/5 ערוצים עצמאיים מהנגן עצמו. אם ברשותכם נגן כזה, או נגן התומך בפורמט SACD או DVD-Audio, תוכלו לבחור רסיבר עם כניסה ישירה של כל הערוצים ההיקפיים ישירות לתוכו. במפרט היצרן יצוינו תמיכות בפורמטים כאלה.

 

   חיבור קואקסיאלי חיבור להעברת אודיו דיגיטלי מנגני CD או DVD אל הרסיבר.

 

   חיבור אופטי – בדומה לחיבור קואקסיאלי גם החיבור האופטי מיועד להעברת אודיו דיגיטלי אל הרסיבר. הוא זהה באיכויותיו לחיבור קואקסיאלי אך כרוך בעלות נוספת שברכישת כבל אופטי ייעודי בנפרד.

 

   חיבור לפטיפון (phono) – מי שברשותו פטיפון שאותו הוא מעוניין לחבר לרסיבר, שיוודא כי ברסיבר כניסה מתאימה.

 

   חיבורי רמקולים – כל הרסיברים כוללים יציאות לרמקולים, בין אם זו מערכת של 5.1 או 6.1 או 7.1. היציאות מסומנות בדרך כלל באדום-שחור, או בצבעים שונים לכל סוג רמקול (יfront, center, surround ), והמחבר הוא לרוב מעין בורג או קפיץ פלסטיק שאליו מתחבר כבל הרמקול. ברסיברים טובים, חיבור הרמקולים מצופה זהב.

 

   Subwoofer  חיבור לרמקול האחראי על התדרים הנמוכים, לרוב  יצוין כ-pre out/ line out subwoofer. כיוון שמרבית הרסיברים לא מכילים יחידת הגברה לרמקול  מסוג זה, על הרמקול להכיל יחידת הגברה נפרדת בתוכו (powered subwoofer). בדגמים בודדים יש חיבור לזוג סאבוופרים. בדגמים מסוימים יש אף חיבור לזוג רמקולים קדמי נוסף (לצורך האזנה בחדר אחר לדוגמה). החיבור של הזוג הנוסף יסומן לרוב בגב הרסיבר באות B (יfront speakers B ).

 

     Multiroom חיבור שקיים בדגמים יקרים ונועד להגברה של מערכת סאונד היקפית מקבילה בחדר נוסף.

 

וידיאו: ברסיבר יש חיבור TV/Video out אל הטלוויזיה, לרוב חיבור אחד או שניים מכל סוגי החיבורים הבאים: קומפוזיט, קומפוננט, S-Video. בחרו מגבר שמכיל כניסות עבור כל נגני הווידיאו שברשותכם, והעדיפו תמיד לחבר את הנגנים לכניסות האיכותיות יותר מבין השלוש. במידה שכניסה איכותית אינה פנויה או לא קיימת, עדיף לוותר על העברת הווידיאו דרך הרסיבר.

 

   Composite החיבור הפשוט ביותר להעברת אות וידיאו המייצר תמונה באיכות הנמוכה ביותר.

 

   S-Video חיבור ברמה טובה להעברה של וידיאו בלבד.

 

   Component   חיבור וידיאו ברמה גבוהה, איכותי מקודמיו והמומלץ מביניהם. מפריד את הבהירות לערוץ אחד, ואת הוידיאו לשני ערוצים.

 

   DVI – חיבור דיגיטלי איכותי ומתקדם המיועד לחיבור המגבר למכשירים בעלי חיבור זהה.

 

   HDMI – חיבור דיגיטלי שתומך בהפרדה גבוהה, נחשב איכותי מ-DVI ומיועד להעברת וידיאו ואודיו. משמש לחיבור מכשירים בעלי חיבור זהה ותומכי HD

 

   FireWire (iLink) – חיבור דיגיטלי איכותי המיועד לחיבור מכשירים דיגיטליים כגון מצלמות וידיאו.

 

   חיבור לנגנים ניידים – ברסיברים חדשים יש חיבור לנגנים ניידים שנעשה באמצעות כבל או תחנת עגינה, דבר ההופך את הנגן לחלק אינטגרלי מן המערכת כולה.

 

   רדיו מרבית הרסיברים כוללים חיבור לאנטנת רדיו FM, וחיבור לאנטנת רדיו AM. בדגמים מתקדמים יש גם חיבור לרדיו לווייני (XM/Sirius).

 

   RS-232 – חיבור ייעודי למחשב, קיים בדגמים מתקדמים.
 

   חיבור רשת (LAN) – חיבור שקיים בדגמים חדשים יותר המשמש לניגון קבצים מהמחשב ולהתחברות לרדיו אינטרנטי. 

 

  מתאם Bluetooth  חיבור המשמש למתאם bluetooth  המאפשר ניגון קבצים והעברת מידע באופן אלחוטי ממכשירים תומכים.דגמים בודדים מצוידים בקישורית מובנית.

 

  מזרים מדיה  מזרים מדיה (סטרימר) מובנה מאפשר לנגן ברסיבר קבצים ממגוון מקורות ופורמטים.

קיימים רסיברים בעלי חיבור לרדיו לווייני מסוג XM/Sirius. השמות מתייחסים לשתי חברות המספקות שידורי רדיו לווייני בארה"ב. לחברות הללו קיימות חברות-בת בכל העולם למתן שירותי רדיו לווייניים (בקרוב גם בישראל).
חשוב לבחור רסיבר שמציע מספיק כניסות לכל הנגנים הרלוונטיים לכם
חיבור קואקסיאלי להעברת אודיו דיגיטלי מנגני CD או DVD
Component. חיבור וידיאו ברמה גבוהה, איכותי מ-Composite ו-S-Video והמומלץ מביניהם
6
נוחות השימוש

בנוסף לפונקציות הבסיסיות, מציעים היצרנים השונים פונקציות מורחבות לרסיברים מתוצרתם. בין התוספות ניתן למצוא שלט רחוק אוניברסלי, תצוגת LCD וטיימר. כל הרסיברים מאפשרים תצוגה על גבי מסך הטלוויזיהOSD) ).

 

שלט רחוק: לכל הדגמים מצורף שלט רחוק, ובדגמים מסוימים השלט אוניברסלי המעניק שליטה מלאה על כל רכיבי מערכת הקולנוע הביתי. שלט מסוג לומד או חכם, מסוגל ללמוד את השלטים השונים, כולל אלה של ממירי הכבלים והלוויין, ולהחליף אותם. בדגמים מסוימים השלט מאפשר שמירת זיכרונות של מצבי שמע שונים, לסרטים ולמוזיקה.

 

בדקו את נוחות האחיזה בשלט ואת נוחות השימוש בלחצנים השונים. לתפעול השלט בחושך או בתאורה סביבתית נמוכה מומלץ שלט בעל לחצנים זוהרים או מוארים.

 

תצוגת :LCD מספר דגמים של רסיברים כולל תצוגת LCD, במקום התצוגה הפלורוסנטית הרגילה.

 

הפעלה וכיבוי עתידיים: ישנם דגמים שבהם ניתן לתכנת את הרסיבר להפעלה עתידית, כשעון מעורר לכל דבר (תוך קביעת תחנת רדיו מועדפת), וכן לכיבוי בשעה ייעודה.

לפני בדקו את נוחות האחיזה בשלט ואת נוחות השימוש בלחצנים השונים
7
מחיר

הגורמים העיקריים המשפיעים על מחיר הרסיברים הם עוצמת הרסיבר וערכי הפרמטרים הקשורים לאיכות הצליל, מספר מפענחי הצליל וסוגיהם, מספר החיבורים וסוגיהם וכן תכונות מיוחדות הקיימות בדגמים השונים.

 

טווח המחירים לרסיברים גדול מאוד, כאשר המחירים נעים בין 1,000 שקל לרסיברים פשוטים מאוד ועד לעשרות אלפי שקלים לרסיברים איכותיים במיוחד ומקצועיים.

כאשר עומדים לפני רכישת מערכת קולנוע ביתית כוללת, (נגן, רמקולים, רסיבר) מומלץ להקצות כ-40-30  אחוז מהתקציב לרכישת הרסיבר.

8
אחריות

האחריות על רסיבר היא בדרך כלל לשנה ויש רסיברים עם שנתיים ואף שלוש שנות אחריות. חשוב לוודא שהאחריות ניתנת על ידי היבואן הרשמי ולבדוק היכן נמצאות מעבדות שירות למכשיר. יש יבואנים שגם מעניקים תמיכה טלפונית.


איך לבחור רמקולים