תאוצה ומהירות מקסימלית
החוק בישראל מתיר לגלגינוע כפי שאלה נקראים, להגיע עד 25 קמ"ש. ובעוד שההספק המקסימלי נקבע ב-250 וואט, ראינו הבדל בולט בפרופיל התאוצה בין הסגווי לשיאומי, עם עדיפות בולטת לאחרון. כפי שזה נראה, עקומת התאוצה של הסגווי הרבה יותר מתונה כשהיא מספקת כוח מאוחר למדי, לא שהשיאומי נמרץ במיוחד. הבעיה שמתעוררת מכך היא בעיקר ביציאה מפניות צרות שנעשות במהירות נמוכה - מהסוג שעוד רגע ונופלים. הזמן שלוקח לקורקינטים האלה להתעורר הופך את מלאכת האיזון לקשה ממה שהיא צריכה להיות.
המהירות המקסמילית היא 25 קמ"ש, שניהם הגיעו למהירות הזו, אך הקורקינט של שיאומי הצליח להחזיק אותה יותר בקלות גם בעליות מתונות לעומת הסגווי שהאט שוב ושוב. עם זאת, אם תבחרו להתקין סוללה נוספת בסגווי, התאוצה הופכת למהירה באופן משמעותי והמהירות המקסימלית מגיעה ל-30 קמ"ש. אמרתו 30 קמ"ש? התכוונו 25 קמ"ש. כן כן, לא יותר. סוללה שכזו עולה כ-800 שקל וזה בתוספת למחיר הגבוה באלף שקל של הסגווי לעומת השיאומי אז קחו את זה בחשבון.
לשני הרכבים יש בקרת שיוט כך שאם תחזיקו את המצערת באותו מקום במשך 5 שניות, המנוע ימשיך להסתובב באותה מהירות עד שתלחצו על הבלמים או על הגז שוב. בשניהם אפשר לבטל את האופציה הזאת דרך האפליקציה הייעודית.
עלייה בשיפוע
אם יש משהו ששני המתחרים היו בינוניים בו זו התמודדות עם שיפועים. ברגע שהמנועים לא כוללים הילוך כלשהו ומונעים ישירות, הבקר שולח אליהם את מקסימום הזרם שהוא יכול אך החברות מגבילות אותו כדי למנוע נזק או לפחות להפחית בלאי. במבחן שלנו הקורקינט של שיאומי הצליח לטפס את העליה ממהירות אפסית בצורה הטובה ביותר שגם היא הייתה בינונית למדי.
סוללה וטווח
בשיאומי ישנה סוללה בהספק של 280Wh וזמן הטעינה שלה עומד על 5.5 שעות בעוד שבסגווי הסוללה המובנית מגיעה בהספק של 187Wh וזמן הטעינה שלה עומד על 3.5 שעות. הטווח המוצהר על ידי שיאומי הוא 30 קילומטר ואילו של סגווי הוא 25 קילומטר. הנתון הזה מתייחס לאדם במשקל 75 קילו שנוסע במישור ללא עצירות - סיטואציה לא מציאותית בעליל. את הכבים בדקנו בנסיעה מהירה עם רוכב ששוקל 81 קילו במגוון תנאי כביש ובעיקר הרבה מאוד עצירות תכופות. מבדיקתנו נראה שהטווח של השיאומי הוא לא יותר מ-20 קילומטר ואילו של הסגווי הוא כ-16 קילומטר אם הרוח איתכם.
בשני המכשירים ישנה אפשרות להשתמש בבלימה כדי להחזיר אנרגיה לתוך הסוללה. עבורנו זה הרגיש שזה בעיקר צורך יותר סוללה מכיוון שהקורקינט לא מסוגל לגלוש בירידות בחופשיות והוא תמיד נבלם על ידי המערכת. כך או כך, מצב חיסכון בסוללה גורם לרכב לנסוע כל כך לאט שזה מרגיש לנו כמו משהו שמפעילים רק כשממש אין לכם סוללה ועוד דרך ארוכה.
בלימה
שני הקורקינטים שוקלים 12.5 קילו כך שמבחינת מסה הם דיי זהים, אך בנושא נבדלים משמעותית אחד מהשני. לשיאומי יש בלם מנוע שנמצא בגלגל הקדמי ובלם דיסק בגלגל האחורי. לסגווי יש בלם מנוע בגלגל הקדמי ומעין משטח חיכוך בגלגל האחורי - ממש כמו מה שרואים בקורקינטים שאינם ממונעים. בשני הרכבים נתקלנו בבלימה חלשה ולא מעוררת ביטחון, אך הבלימה של השיאומי שבעיקר לא דרשה מאיתנו להרים את הרגל ממשטח הדריכה, הייתה יותר טובה. השורה התחתונה היא שאם אתם בכל זאת נוסעים על מדרכה ולפתע צץ הולך רגל, הסיכוי שלכם לבלום בזמן הוא נמוך מאוד.
נוחות נסיעה
בסעיף זה משחק הבעד נגד הוא בגרסתו החריפה ביותר. לשיאומי אין בולמי זעזועים אך הגלגלים הם בקוטר 8.5 אינץ' והם מנופחים באוויר כך שפנצ'ר זו אופציה, בעוד שבסגווי ישנם גלגלים קטנים יותר - קדמי 8 אינץ' ואחורי 7.5 אינץ' והם עשויים מגומי מוקשח ואינם מנופחים אך בדגם זה ישנו בולם זעזועים קדמי ואחורי מבוססי קפיץ.
וכאן התוצאה נחלקת לשניים. כל עוד אתם נוסעים על משטחים כמו אבנים משתלבות (אקרשטיין) השיאומי נוח יותר בגלל הצמיגים הרכים, אך אם תרצו לעלות ולרדת ממדרכות מונמכות הסגווי משמעותית יותר נוח בגלל היכולת שלו לספוג את המהמורה באופן אקטיבי, אך על משטחים עם חריצים רבים כמו אותן אבנים משתלבות, הוא מספק נסיעה רוטטת ומכאיבה שאינה נוחה בשום צורה.
למרות הנסיעה הרוטטת, לטעמנו הסגווי מוצלח יותר בגלל היכולת שלו להתמודד עם מהמורות וחוסר אחידות במשטח הנסיעה - משהו שכל מי שגר בישראל מכיר היטב. העובדה שלא כל בליטה מזערית או פס האטה בכביש גורמים לקורקינט לזנק לשמיים או לפחות לחבוט ברוכב היא פלוס גדול, איך היא באה במחיר כספי.
אפליקציה, אבטחה ותצוגה
שני הקורקינטים ניתנים לניהול על ידי אפליקצייה ייעודית נפרדת ובשתיהן ניתן לקבוע את רמת הטעינה החוזרת של הסוללה בזמן בלימה, לנעול את הקורקינט דרך נעילת מנוע כך שלא יהיה ניתן לנסוע בו ובסגווי ניתן לקבוע את סכמת האורות הצבעונית. בכל אפליקציה ישנה אפשרות לראות את המהירות הנוכחית, טווח הנסיעה ומרחק הנסיעה מהפעם האחרונה שטענתם את הרכב.
לכל קורקינט יש תצוגה כלשהי על הכידון כשבסגווי יש משמעותית יותר אינפורמציה מבשיאומי. ב-ES2 תוכלו לראות את המהירות הנוכחית ואת מצב הסוללה מפס אחד ועד חמישה ואת מצב התאוצה - ספורט, חסכוני ורגיל. בשיאומי לעומת זאת יש ארבע נוריות לבנות המייצגות את מצב הסוללה כשהתחתונה הופכת לירוקה במצב חיסכון.
בשני הרכבים תוכלו לראות את המהירות אם תתקינו תושבת לסמארטפון אך רק הסגווי מאפשר לכם לראות בזמן אמת בלי אביזרים חיצוניים. עם זאת, התצוגה בלתי נראית באור ביום כך שתוספת המידע לא תמיד רלוונטית.
קיפול ואחסון
שני המתחרים של היום שוקלים 12.5 וקילו כך שמשקלם הנוסף של בולמי הזעזועים של סגווי בא על חשבון סוללה גדולה יותר כמו בשיאומי, אך מה עם האחסון? את שני הקורקינטים ניתן לקפל לחצי כך שאורכם נשאר כפי שהוא, אך הכידון קורס מטה ונצמד לחיפוי הגלגל האחורי. בשיאומי הקיפול נעשה על ידי משיכת ידית הנמצאת בבסיס התורן ואילו בסגווי הקיפול נעשה על ידי דריכה על משטח ייעודי בבסיס התורן. מבין השניים נתקלנו ביותר קשיים לקפל דווקא בסגווי, שבו היינו צריכים להפעיל הרבה מאוד כוח כדי לקפל.
לסקירה המלאה:: Xiaomi Mi Scooter | Segway Kickscooter ES2.
איזה קורקינט חשמלי לקנות?
שני המתחרים מוצלחים בתחומם. הם יחסית נוחים, מהירים בצורה סבירה ובעיקר כיפיים ושימושיים. כשאתם באים לבחור כלי תחבורה עירוני, לפני כל סעיף אחר, החלק הקריטי ביותר הוא התאוצה והבלימה. כלי רכב צריך להיות בעל היכולת להאיץ בחטף ולבלום בהפתעה. בנוסף הוא צריך להיות נוחבצורה סבירה, בעל טווח ארוך ככל הניתן ועם התחזוקה הזולה והמעטה ביותר.
למעט סעיף התחזוקה, לטעמנו ה-Xiaomi Mi Scooter הוא המשתלם ביותר, במיוחד לאור העובדה שהוא נמכר בכאלף שקל פחות מהסגווי.