שני מנועים, שני מסכים ו-13 רמקולים: המרצדס S560 e הוא אחד הרכבים ההיברדיים המפוארים ביותר שהחברה מייצרת והוא גדוש בטכנולוגיות מתקדמות ואפשרויות התאמה אישית רבות. לקחנו את ה-S560 e בגימור Ultimate essence לסקירה וחווינו את רמת הפאר, היוקרה וההידור שמרצדס מסוגלת להציע.




ה-S560 e מגיעה עם שני מנועים: מנוע בנזין V6 בי טורבו 3 ליטר 367 כוח סוס ומנוע חשמלי שמפיק 122 כוח סוס. כל אלה משגרים את ה-2.2 טון סלון מ-0 למאה תוך 5 שניות דרך 9 הילוכים. רכבים היברידיים זולים יותר, (וזה תחום רחב כי רוב המכוניות בשוק זולות יותר) לרוב מכילים מנוע חשמלי המיועד למהירויות נמוכות כדי לצמצם את זיהום האוויר ולחסוך בדלק. ב-S560 e היחידה החשמלית היא מנוע לכל דבר המסוגל להניע את הרכב למהירות של עד 130 קמ"ש ולמרחק מקסימלי של 50 קילומטר.

הרכב הזה עונה לשם התואר Plug In Hybrid, כלומר הסוללה נטענת לא רק ממנוע הבנזין או בבלימה, אלא ניתן לחבר אותו לשקע חשמל. הטעינה תוך כדי נסיעה יכולה לקחת כמה שעות טובות, תלוי בסגנון הנהיגה שלכם, ובזמן הזה צריכת הדלק עולה משמעותית כך שהאופציה החשמלית משתלמת מאוד. את ה-S560 e אפשר לטעון דרך שקע כוח רגיל, ההתקנה שלו עולה כעלות ביקור חשמלאי, כמה מאות שקלים, וטעינה מלאה לוקחת כחמש שעות. אך אם תרצו לטעון את הרכב בזריזות, ניתן להתקין שטקר ייעודי עם שאלטר משלו (הבנתם? כי זה רכב גרמני) בארון חשמל, הוא עולה כ-5,000 שקל ומסוגל לטעון את הרכב תוך שעה וחצי.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

דרך הקונסולה המרכזית ניתן לבחור את מצב ההנעה החשמלית. האופציות הין הנעה היברידית, חשמלית, חשמלית חסכונית וטעינה בלבד. בין אם אתם במצב היברדי או חשמלי מלא, חווית הנהיגה מצוינת; הרכב שקט לחלוטין והתאוצה לינארית וחלקה מאוד. כמו כן, עם תשעה הילוכים ומשקל עצמי של 2.2 טון, ההילוך הראשון מעט מטלטל ובעיקר גורם למנוע להרעיש כך שהמנוע החשמלי לא רק חוסך בדלק, הוא משפר את חווית הנהיגה בפקקים משמעותית.

מערכת מקורית ומקיפה
ה-S560 מגיעה מקורית לגמרי מהיצרן ללא כל התקנה מקומית של מה שיבואני רכב קוראים לו "מערכת בידור". אחת הסיבות שיבואני רכב מסירים את מערכות הבידור המקוריות, היא המיסוי. אחוז המס הגבוה על רכבים בישראל חל על המחיר הסופי של הרכב במקור ואין בו התייחסות למרכיבים השונים. בכך, אם היבואן מסיר את מערכת הבידור בארץ המוצא, מחיר הרכב יורד וכך גם המס, ואז אנחנו מוצאים את עצמנו עם מערכות כמו שיש בסיאט ארונה ובקיה פיקנטו שבדקנו.

אך המרצדס, כמו בקאדילק XT4 שסקרנו מגיעה עם מערכת מקורית בלבד, שאמנם מסוגלת להציג עברית בצורה תקינה פחות או יותר (מיושרת לשמאל), לא כוללת התאמה כלשהי לשוק המקומי. זה אומר שבתוך המערכת אין ווייז, אין תמיכה בזיהוי קולי בעברית ואין אפשרות לכתוב בעברית.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

מערכת הניהול והבידור נקראת Command Online והיא מכילה שני מסכי LED בגודל 12.3 אינץ' הפועלים בנפרד וביחד. המסך המרכזי מציג את המידע הקשור לתפעול הכללי (וגם המאוד ספציפי) של הרכב ושלל אביזריו. והמסך שני מחליף את לוח המחוונים האנלוגי בתצוגה דינמית יפיפיה, עמוסת מידע הניתנת להתאמה אישית.

לרכב ישנה מערכת ניווט מקורית באנגלית עם מפה שהיא אמנם רלוונטית לישראל, אך היא באנגלית בלבד וניתן לעדכן אותה רק בביקור פיזי ברשת המוסכים של החברה, והיא אינה כוללת מידע בזמן אמת על תנועה וכדומה.

ניתן לשמוע מוזיקה דרך חיבור בלוטות' לסמארטפון, שימוש באחסון המובנה (10 גיגה) או בחיבור ל-Apple CarPlay או Android Auto. בתוך משענת היד של הנהג ישנו תא עם משטח טעינה אלחוטי ובו שני שקעי USB, אחד מהם מאפשר לחבר את הסמארטפון לרכב. בקונסולה האחורית יש עוד שני שקעי USB שחלילה ישארו בלי סוללה מאחור.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

ל-S560 e ישנה מערכת סראונד 13 רמקולים עם שני סאב וופרים של Burmester הניתנת לשליטה דרך הקונסולה המרכזית הנמצאת בין הנהג לנוסע. מיקום הרמקולים מאפשר ליהנות מהמוזיקה במלואה, בכל אחד מהמושבים, שכן הרמקולים לא מותקנים רק בדלתות, אלא גם בקונסולה המרכזית ובמושבים עצמם. בכך גם אלו שיושבים מאחור, מקבלים תמונת סטריאו מלאה, אם לא סראונד שלם. איכות הסאונד מרשימה ביותר. הבאסים מורגשים היטב אך הקול נשאר בהיר וחד. יחד עם הבידוד המעולה של הרכב מהסביבה, ניתן ליהנות מהטווח הדינמי הרחב של הרמקולים, ובמיוחד מתחושת הנפח שהמערכת מסוגלת לייצר.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

ניכר שמרצדס עשתה עבודה משמעותית בתחום האודיו המיקומי, שכן כל החווים הקוליים ברכב, מושמעים מהאזור הספציפי שבו הם מתרחשים. בכך אם אתם נוסעים לאחור והרכב מזהה אובייקט באזור הדלת הימנית האחורית, צפצוף האזהרה מופעל מרמקול באזור ההוא, כך שתשומת הלב נמשכת למקום הנכון, ולא לרמקול כללי שסתם עושה רעש.

השליטה במערכות נעשית במקביל דרך הקונסולה המרכזית וההגה. במרכז הרכב ישנו ג'ויסטיק הכולל גלגלת עם משוב הפטי ומשטח מגע. בהגה יש עוד שני משטחי מגע קטנים, הימני שולט על המסך המרכזי, השמאלי שולט בלוח המחוונים. למרות שמסכי מגע ברכב הם מוצר בסיסי למדי שקיים ברכבים שעולים תשיעית מהמרצדס, ב-S560 e אין כל תמיכה בטאץ', לפחות לא במסך. הקונספט של מרצדס, כך מספרים לנו אצל היבואן, הוא שמסך מגע הוא לא בטיחותי, אך לטעמנו אפשר לטעון את אותו דבר גם לגבי כפתורים. כך או כך, הדגם שיגיע מאוחר יותר השנה כן יכיל תמיכה במגע.

אם כך כיצד שולטים בכל הפונקציות? הג'ויסטיק שבו מובנית הגלגלת מאפשר לנוע בחופשיות בתוך התפריט אך החלק המעניין פה היא הגלגלת עצמה. אם תסובבו אותה ותגיעו לסוף התפריט, הגלגלת תינעל ולא תנוע יותר לאותו כיוון. אם תלחצו על הג'ויסטיק פנימה ותיכנסו לתפריט נוסף, כעת ניתן להמשיך ולסובב אותה עד הסוף הוירטואלי הבא. זוהי שיטה מצוינת לתרגם את המידע הויזואלי מהמסך לכדי משוב פיזי ישר לידי הנהג.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

בנוסף לגלגלת ישנו משטח מגע שגם לו משוב הפטי שניתן להגדיר אותו להגיב להקשה קלה או ללחיצה פיזית עם משוב ברור. משטח המגע מיועד לגשר על הפער שהיעדר מסך המגע מייצר. אך זו גם הנקודה שבה מתגלה החסרון המרכזי במערכת מבוססת כפתורים. בעוד שבתפריט המובנה ברכב התפקוד הגיוני וצפוי, ברגע שמחברים סמארטפון דרך Apple CarPlay או Android Auto, הלוגיקה של המבנה ההירכי של התפריטים והמשוב הפיזי, נעלמים.

למשל, אם בתפריט הרגיל סיבוב של הגלגלת מאפשר לנוע אנכית בתוך האפשרויות, בתוך Apple CarPlay, התנועה היא אופקית, באנדרואיד אוטו זה שונה גם כן. בתוך Waze לדוגמה, הגלגלת מוגבלת לחלק מהפונקציות, ואז יש להשתמש במשטח המגע כדי לנוע בין אחת לשנייה, כלומר ההתנהגות אמנם עקבית בתוך התוכנה, אך היא לא תואמת לדרך שבה המערכת של הרכב מתנהגת.
הבטיחות נשענת על היכולת של הנהג להתמקד בנהיגה ולא בתפעול הממשק, והטענה לבטיחות גבוהה יותר דרך הסתמכות על כפתורים, חוגות ומשטחי מגע, מאבדת מהתוקף שלה כשהחוויה לא אחידה וידועה מראש.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

הנהג האוטומטי
ה-S560 e מגיעה עם שלל מערכות בטיחות אקטיביות שלא רק מקלות על הנהיגה עצמה, אלא גם שומרות על הנהג מפני עצמו ומפני חוסר היכרות עם הממדים המשמעותיים של הרכב. ברכב זה ישנן מערכות שכבר ראינו ברכבים זולים יותר כמו בקרת סטייה מנתיב ובלימה אוטונומית ובכולן ניתן להגדיר את מידת ההתערבות של הרכב, אך פונקציה שמאוד אהבנו כאן היא בקרת השיוט האדפטיבית המופעלת תמיד. מנגנון שמירת המרחק מפצה ומחליק הפרשי מהירות בין המרצדס לשאר הרכבים שבכביש. בכך ניתן להאיץ ולבלום כרגיל, אך אם במקרה האצתם קצת יותר מדי והמרחק ביניכם לרכב אחר מצטמצם במהירות, הרכב יאט אוטומטית בצורה הדרגתית ונעימה. בעוד שניתן לבטל את הפונקציה, מצאנו שהיא נוחה ביותר ולאחר שהחזרנו את הרכב, היא חסרה לנו מאוד.

מעבר לבקרת סטייה מנתיב שהיא, כראוי לרכב שבו המערכת מובנית, אקטיבית מאוד, כלומר מרעידה את הצד של ההגה שבו אתם נופלים לשוליים ואף מסיטה את ההגה חזרה, ישנה אפשרות לשמירה על הנתיב. זו האופציה האוטונומית ביותר של ה-S560 e שהרגולטר בישראל מאפשר. 

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

מנגנון השמירה על הנתיב מאפשר לרכב פחות או יותר לנהוג בעצמו בכבישים מהירים, ואף מסוגל להחליף בין נתיבים בכוחות עצמו, במידה ולחצתם על כפתור האיתות. ביצועי הנהיגה האוטונומיים לא רעים אך רחוקים מלהיות מלהניח את הדעת. לעיתים התגובה לעיקול בכביש איטית ואז הרכב מבצע תיקון יתר ולעיתים הרכב נצמד יותר מדי למחסומים שבצד הכביש.

נכון לעכשיו, בארץ הרכב לא מסוגל לנווט בעצמו או להתמודד עם רמזורים שאין בהם רכבים וכיכרות. במהלך כל הנסיעה יש להחזיק את הידיים על ההגה, ובמידה ולא תעשו זאת, הרכב יצפצף ולבסוף ינתק את המנגנון.

כל כך נוח
הנושא המרכזי של הרכב הוא נוחות, על כל נגזרותיה. בכך, אין צורך לטרוק את הדלת הכבדה כדי שהיא תיסגר ובוודאי אין צורך לנסות לסגור אותה, לגלות שלא הפעלתם מספיק כוח, לפתוח שוב ואז לטרוק חזק יותר. ברכב יש מנגנון וואקום ששואב את כל הדלתות פנימה כך שהן נסגרות בשקט והאטימה מהסביבה מעולה.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

כל המושבים מתכווננים חשמלית, במושבים הקדמיים יש חימום ואוורור מובנה, וגם מסאג' עם חימום. וכאן אפשר לראות את ההבדל ברמת הפאר. בקאדילק XT4, רכב שעולה כ-300 אלף שקל, פונקציית המסאג' התבססה על כריות אוויר שהתנפחו באזורים מסוימים בגב. ב-S560 כבר מדובר בשיאצו לגב ולכתפיים כשניתן לבחור בין תוכניות מסאג' שונות עם חימום או בלי.
ניתן להתאים אישית את התמיכה בכתפיים, במותניים ובגב התחתון, שבו ניתן לא רק להניע קדימה או כלפי פנים את צורת הכסא, את התמיכה בגב התחתון ניתן גם להרים ולהוריד, כך שההתאמה היא לא רק אישית, אלא מדויקת להפליא.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

המתלים הרכים יחד עם המשקל העצמי הגבוה, לעיתים גרמו לחלק מהנוסעים לתחושת בחילה, בכל זאת, מדובר בסלון שנוסע על חמאה, אך מצאנו שפונקצית המושבים הדינמיים יכולה לעזור להפחית את תחושת הנדנוד בזמן פנייה. הרעיון והביצוע מוצלחים למדי. בזמן פנייה, שני המושבים הקדמיים מפעילים כוח נגדי באזור הצלעות והמותניים לסיבוב הרכב, כך שאם תפנו שמאלה, הצד הימני של המושב יפעיל כוח נגדי שישמור אתכם ישרים. כאן אפשר לראות את רמת הירידה לפרטים של מרצדס, שכן לא מדובר בהתנגדות לינארית לרמת הסיבוב של ההגה, אלא בתיאום מושלם ומדויק לכוח ה-G המופעל על הרכב באותה שנייה.

באורך של יותר מ-5 מטר, בסיס הגלגלים הארוך במיוחד של ה-S560 e אמנם מאפשר מרחב פנימי עצום, אך הוא גם מהווה אתגר בטיפוס על מדרכות או בנסיעה בשטח משובש. אותם מתלי אוויר רכים, לא רק מאפשרים לרכב לשמור על איזון, אלא גם לשלוט בגובה שלו. בלחיצת כפתור ניתן להרים את הרכב בכ-7 סנטימטר, מה שמקנה לו עבירות טובה יותר משל רכב פרטי רגיל.
אם תחליטו לבחון את ביצועי הרכב, ואכן יש הרבה מה לבחון, תוכלו לעבור בין שלושת מצבי הנהיגה המקובלים - נוחות, ספורט וחסכון, אך ישנו מצב נוסף הנקרא Individual, שבו ניתן להגדיר את כל מערכות הרכב בנפרד. אוהבים את המתלים קשים יותר אבל מעדיפים שהרכב לא ימשוך את ההילוכים? את הכל אפשר להתאים אישית.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

איכות חיים
במרצדס שמו דגש רב סביב הבאז וורד העדכנית - Well Being. ה-S560 e מתוכננת תחת הקונספט של נוחות מעודנת ואחת הדרכים שבה זה מתבטא, היא דווקא דרך בקרת האקלים. מעבר לארבעת אזורי האקלים השונים ברכב, ישנם מעין מתכונים לתחושות שונות. למשל, אם אתם מרגישים עייפים על ההגה, אפשר להפעיל את תוכנית ה- Energize Comfort, היא תשנה את גווני התאורה ברכב (ויש 64) לכחול וירוק מעורר, תפעיל את האוורור המובנה במושב, את המסאג' וגם תפעיל מוזיקה קצבית המובנית ברכב.

מרצדס S560 e - כל הפאר כולו

תא המטען קטן למדי בגלל הסוללות, ולרגע חשבנו לעצמנו איך ברכב באורך של יותר מ-5 מטר יש כל כך מעט בגאז'? אבל אז נזכרנו שזה לא רכב שהורים עם ילדים קטנים יקנו, וזה טוב, כי כל הפתחים נפתחים ונסגרים חשמלית, וכפי שמצוין בחוברת ההוראות של הרכב, למרות שיש מנגנון בטיחות שמונע סגירה על עצמים, אצבעות קטנות אינן מספיקות כדי לגרום להם להיעצר.
אז לא, הרכב הזה לא מיועד לצעירים וגם לא פופולרי במיוחד בגילאי 20-40. זה רכב למנהלים בכירים, בין אם הם מנהלים חברה או משפחה, זה מה שהאיש למעלה קונה לעצמו כי הוא רוצה את הרמה הגבוהה ביותר שמחיר כזה יכול לקנות.

כן, יש רכבי פאר עוד יותר יקרים, גם למרצדס עצמה, אבל לטעמנו המסר שהרכב מעביר נקלט היטב אצל כל מי שרואה אותו. אני הצלחתי בחיים, יש לי כסף ואני הולך להראות את זה. ואל תדאגו מכל הטכנולוגיה המבלבלת שנמצאת כאן, הנהג שלכם יסתדר.