שכחת ילדים ברכב הפכה למכה כואבת בחברה הישראלית. בין 2008 ל-2016 דווחו 381 מקרים של שכחת ילד ברכב, 19 מתוכם הסתיימו במוות. כדי למנוע הישנות של מקרים כאלה, חברת הכפתור מציעה מערכת שלא רק תזכיר לכם לקחת את הילד, אלא גם תזעיק כוחות הצלה במידת הצורך.



מערכת מודולרית

המערכת של הכפתור בנויה משלושה חלקים פיזיים ושירות נלווה. המוח של המערכת מותקן ברכב בצורה נסתרת והוא מחובר למצבר ולפנסים הקדמיים, כשישנו בקר שליטה המודבק לחלק העליון של השמשה הקדמית, דרכו ניתן לשלוט בפונקציות השונות. בנוסף, ישנו מיקרופון המודבק ליד ורמקול שמוסתר באזור הרגליים, אך הוא בלתי נראה.


אותה מערכת כוללת אנטנת GPS וכרטיס SIM שהחברה מספקת. ל-SIM הזה יש מספר טלפון שמשוייך אליכם כך שאפשר להשתמש בו כדי לקבל ולהוציא שיחות, אך רק לשני מספרים מוגדרים מראש וכשניסינו לעשות זאת, הצד השני התלונן על רעשי סלולר טורדניים, מהסוג שהפסקנו לשמוע בשנות ה-2000. דרך אנטנת ה-GPS, הכפתור מסוגלים לראות היכן הרכב נמצא בזמן אמת בצורה רציפה.


על פאנל השליטה יש ארבעה כפתורים, שניים מהם מדווחים את הסטטוס של חיישני הכיסאות ומהווים כפתור חיוג מהיר לשני מספרים מוגדרים מראש, ובנוסף ישנו כפתור החירום שמחבר אותכם למוקד האנושי. החברה מתחייבת למענה תוך 30 שניות ובבדיקה שלנו הם ענו פעם אחר פעם בחצי מהזמן הזה.




המערכת מכילה חיישן G המסוגל לזהות תאוצה או תאוטה פתאומית, ולפי רף שנקבע על ידי החברה, המערכת מזהה אם התרחשה תאונה. במקרה שכזה, נציג מהמוקד יחייג אליכם ישירות לראות אם אתם בסדר. היות והם כבר יודעים מי אתם ואיפה אתם נמצאים, הם מסוגלים לכוון כוחות הצלה ישירות למיקום הספציפי של הרכב.


המערכת פועלת באופן עצמאי ממחשב הרכב אך היא נשענת על המצבר הקיים היות ואין לה סוללת גיבוי. זה אומר שמענה קולי יהיה פרקטי עד גבול מסוים, כלומר ייתכן מצב של תאונה קשה במיוחד שבו המתח המגיע מהמצבר יופסק והיחידה תושבת. במקרה כזה, אפשר להניח שהחברה תנסה לבדוק מדוע היחידה לפתע נעלמה באמצע כביש.


מונעים שכחה ברכב

החלק המרכזי מבחינתנו הוא חיישן המשקל שמתקין החברה ממקם בתוך כסא הבטיחות של הילד. המערכת תומכת עד שני כסאות רק שימו לב שמדובר בכסא בטיחות, בוסטר או סלקל. המערכת לא ניתנת להתקנה על מושב רגיל.


מדובר בחיישן חוטי עמיד בנוזלים, כלומר אין תלות במערכת אלחוטית ואין קרינה כתוצאה משידור אלחוטי. אותו חיישן מסוגל לזהות משקל החל מחצי קילו וברגע שמופעל עליו משקל שכזה במשך כעשר שניות, המערכת נדרכת, מושמע צפצוף ועל פאנל השליטה מהבהב הכסא הרלוונטי.




ברגע שמכבים את מנוע הרכב, המערכת תשמיע למשך 40 שניות צפצוף והנורית הרלוונטית תהבהב. אם המערכת ממשיכה לזהות משקל בכסא, בתום 2 דקות מכיבוי הרכב, הטלפון הראשון מתוך שניים שהגדרתם יקבל הודעה ובמקביל, המוקד של הכפתור יקבל את מיקום הרכב ואת סטטוס החיישן. בנוסף אורות הרכב יידלקו ואם לא הסרתם את הילד מהכסא, המוקד יתקשר אליכם. אם אתם לא זמינים, המוקד יתקשר להורה השני. במידה ואין מענה או שיש מענה שמאשר שאתם לא מסוגלים להוציא את הילד מהרכב, המוקד ישלח כוחות הצלה למיקום הספציפי של הרכב.




מהצד השני, במידה והנחתם את הילד בכסא והתעכבתם בהנעה, לא יושמע צפצוף, אך המערכת תתחיל למדוד 2 דקות. במקרה שקרה לנו, הילד טיפס למקומו, אנחנו הכנסנו את הקניות לתא המטען, ועד שהוא התיישב, חגרנו אותו וניגשנו להניע, עברו 2 הדקות והמערכת צלצלה אוטומטית למוקד. ניתקנו את השיחה כי המנוע כבר פועל אז אין על מה לדבר, ואז המוקד חייג למספר אחר שמסרנו ושאל אם הכל בסדר. עד השלב הזה, הרכב כבר היה מונע ובנסיעה.


אחד היתרונות הגדולים של השירות זה שהם יודעים בדיוק מי אתם, סוג הרכב, מספר הרכב והמיקום המדויק שלו. ברגע שהוצאתם את המשתנים האלה מהמשוואה, משמעותית קל יותר לנציג של המוקד שאינו נמצא פיזית לידכם, לכוון את אותם כוחות לרכב, גם אם אין אף אדם סביבו.


שליטה מרחוק

המערכת המובנית ברכב מסוגלת לפעול בצורה עצמאית, אך אם תרצו, תוכלו להשתמש באפליקציה הייעודית של החברה לאנדרואיד ו-iOS. דרכה תוכלו לראות היכן הרכב נמצא בשידור חי ומה מהירות הנסיעה. אם אתם צריכים לאסוף את הרכב ממישהו אחר, תוכלו לקבל הכוונה למיקום הרכב - עניין פרקטי גם בחניות פתוחות גדולות. עוד תכונה נחמדה מאפשרת לראות אם הרכב נגרר, כלומר אם אנטנת ה-GPS רושמת תנועה כשהרכב לא מונע. כדי לגשת למידע רגיש כמו מיקום הרכב או בכלל היסטוריית התנועה של הרכב, תצטרכו לספק קוד בן 4 ספרות שהחברה תתן לכם עם ההרשמה, ואפשר להשתמש גם בסורק טביעת האצבע המובנה בסמארטפון שזה טאץ' מודרני ומבורך.




החברה מדגישה שהם נותנים שירות גם כשאתם לא פיזית ברכב. השירות שלהם מאפשר לראות היכן אתם נמצאים דרך האפליקציה הייעודית, כך שאם אתם או מישהו אחר צריך סיוע, אין צורך להסביר איפה בדיוק אתם נמצאים, כל עוד אתם לא בתוך מבנה או מתחת לקרקע.


אני כבר לא שם

לאורך השימוש נתקלנו בבעיה שחזרה על עצמה מספר פעמים והיא לטעמנו החמורה ביותר - מיקום הרכב לא התעדכן במשך שעות. דרך האפליקציה ראינו שהרכב כבוי בחנייה במיקום אחד, כשהוא למעשה בנסיעהפעילה במיקום אחר לגמרי, ואותו מיקום היה רלוונטי לפני יותר מארבע שעות. בעיה זו חזרה על עצמה מספר פעמים, ובכל אותם מקרים הרכב היה תחת השמיים בצורה רציפה.




את המיקום הלא עדכני ראינו דרך האפליקציה ואולי החברה תטען שהמידע לא התעדכן בצד של האפליקציה ושהם כן רואים היכן הרכב נמצא, או שבמקרה של חיווי מכל סוג המערכת מעדכנת בכוח את מיקום הרכב. מבחינתנו כל זה כבר לא משנה, כי נוצר אצלנו ספק, והיות והחברה משווקת את יכולות המיקום של הרכב כרכיב מרכזי במערכת, אנחנו לא באמת יכולים לסמוך עליה.


בטחון מידע

עצם השימוש במערכת מייצר מידע רב על הרגלי התנועה שלכם, המקומות שאתם נמצאים בהם, כמה זמן אתם שם, ומתי אתם נוהגים לצאת מהבית ולאן. היות והמערכת נשארת בבעלות החברה, אחרי שמנוי מתנתק, היחידה חוזרת למעבדת החברה ומשם נשלחת לשימוש חוזר. במערכת שקיבלנו לבדיקה נותר מידע על המשתמש, או יותר נכון בתוכנה שמשוייכת למערכת הזו. בכך יכולנו לראות שאותו משתמש מתגורר בעפולה, ואת כל מסלולי הנסיעה שלו ברחבי העיר. פנינו לחברת הכפתור לבקש הבהרות בנושא ולפיהם מדובר במקרה מאוד נדיר, שקרה פעם אחת לפני שלוש שנים ומאז לא התרחש, ושהם מוחקים את המידע מהתוכנה. כשהיחידות עוברות מאדם לאדם. כמו כן, המידע כלל לא קיים על היחידה אלא אצלהם בשרת המאובטח שנמצא פיזית במשרדי החברה. כמו כן, כל המידע לגבי מיקום הרכב נמחק לאחר שבוע ומה שנשמר זה המידע על מהירות ומרחק נסיעה.


מביטים לאחור

בנוסף לשירות הרגיל, חברת הכפתור מציעה מצלמה במעגל סגור המשדרת את מה שקורה במושב האחורי למסך קטן המותקן מעל לוח המחוונים. המטרה של המצלמה היא למנוע מהנהג לסובב את הראש באמצע נהיגה כדי לראות מה מצב הילד. אנחנו התחברנו במיוחד לרעיון שכן, היכולת לראות אם הילד נרדם או לא קסמה לנו מאוד.




המצלמה בעלת העדשה הרחבה מודבקת במרכז גג הרכב שם לרוב יש גוף תאורה, כך שההתקנה היא כמעט בלתי נראית, ומשם ניתן לראות את פני הילדים בכסאות שפונים לכיוון הנסיעה. קחו בחשבון שגיל שנה הוא הגיל המינימלי שמומלץ על ידי משרד התחבורה להושבת פעוט עם כיוון הנסיעה. במקרה הספציפי של רכב הבדיקה - סיאט ארונה, אין כל תאורה במרכז התקרה וגם לא ידיות כלשהן כך שהמיקום היחידי שנותר להתקין היה על הקורה במושב האחורי - התקנה שהחברה התנגדה לה אך אנחנו התעקשנו.


המסך בגודל 5 אינץ' מותקן בהדבקה מעל לוח המחוונים ובצמוד לפינה השמאלית של השמשה הקדמית. ברכב הבדיקה שלנו, ההדבקה של המסך לדשבורד הייתה רעועה במקרה הטוב, ככל הנראה בגלל המבנה הנקבובי של החומר שמצפה אותו. זה גרם לנו לתהות מה יקרה במקרה של תאונה, האם המסך לא יהפוך לסלע עם ארבע פינות שיעוף ישירות לפנינו.




למסך יש כפתורי שליטה בבהירות ובניגודיות אך לא ניתן לכבות אותו. בעוד שהמצלמה מכילה פנסי אינפרא אדום, הם כל כך חלשים שרק עצמים שנמצאים כעשרה סנטימטר מהמסך מוארים בחשיכה. זה אומר שבחצי מהשנה, המצלמה לא אפקטיבית החל מחמש בערב וזה לטעמנו פיספוס פוטנציאל ענקי.


המצלמה אינה חלק אינטגרלי מהמערכת כשהיא פועלת בצורה עצמאית לחלוטין, ובמידה ותרצו להתנתק מהשירות, המכשיר יישאר אצלכם. המחיר למנויים הוא או תוספת של 10 שקלים בחודש למשך 36 חודשים, או תשלום חד פעמי של 360 שקל. רק המצלמה והמסך יעלו לכם 540 שקל.


לא מערכת חכמה

ככל שהשתמשנו במערכת ככה הבנו שלא מדובר במערכת חכמה בכלל, בכך היא אינה מסוגלת להכיל יותר משתי סיטואציות: יש משקל - יש ילד. אין משקל? אין ילד. צפצוף ההתראה מתחיל מיד עם כיבוי הרכב, כאילו מישהו מעיר לנו שאנחנו לא בסדר כשעוד לא הייתה לנו הזדמנות להוציא את הילד. אפשר להניח שהרעיון מאחורי זה הוא שנהג ממהר יכבה את הרכב ומיד יצא ממנו, אך לנו נראה יותר סביר להגדיר או לפחות לאפשר לבחור שהצפצוף יופעל עם פתיחת הדלת - מחווה שמראה בצורה חד משמעית שאתם עוזבים רכב כבוי בזמן שיש ילד בכסא.




אך מבחינתנו הסיטואציה הכי מתסכלת הייתה כשתדלקנו את הרכב. הרי אין כל הגיון להקים את הילד מהכסא והמנוע חייב להיות כבוי. בכך, בכל פעם שתדלקנו, קיבלנו טלפון מהמוקד ששאל אם אנחנו בסדר. מערכת אינטלגנטית יותר הייתה יכולה לאפשר לנו להוסיף עיכוב יזום שמשנה את זמני ההתראה בהתאם לטמפרטורה הפנימית והחיצונית. גם האפליקציה שמציגה את כל המידע המפורט לא עושה דבר מעבר ללהציג מידע - אפילו את אנשי הקשר לא ניתן להגדיר דרכה אלא רק לצפות בהם.


הבעיה שלנו עם המערכת היא שלפתע יש צד ג' שמודד לנו זמן ואם לא נעמוד בהם, נקבל שיחה מודאגת מאדם זר. כדי להימנע מאותן שיחות, מצאנו את עצמנו מתכננים את אסטרטגיית היציאה שלנו מהרכב כדי לעמוד במה שהחברה מגדירה כזמן סביר לפעולה שכזו, וזה לטעמנו חדירה מוגזמת לפרטיות וחווית שימוש מאוד מתסכלת.


מכת מדינה?

כולנו ראינו כתבה אחרי כתבה על עוד ילד שנשכח ברכב בחום היוקד, וזה הגיע לרמה כזו שזה נראה כאילו זה קורה כל הזמן. לכן בדקנו האם שכחת ילדים היא באמת בעיה רווחת כמו שהיא נראית מדיווחי החדשות. בנוסף, האם כל מקרה של שכחת ילדים הוא רלוונטי למערכת של חברת הכפתור? לשם כך צריך להפריד בין מקרים שבהם נהג רכב הסעות שוכח ילד לבין הורה או מבוגר אחר ברכב פרטי שמסיע ילד או שניים במושבי בטיחות, שכן המערכת רלוונטית אך ורק בסיטואציה הזו.




בחברת הכפתור מספרים לנו שרוב ההתרעות שהם מקבלים כלל לא מגיעים מרכבים שנשכח בהם ילד, אלא בהורים שהשאירו את הילד במודע ברכב, במטרה לבצע פעולה קצרה כמו לקנות משהו בתחנת דלק או להוריד את הילדים האחרים בגן, ואז הפעולה התארכה מעבר לצפוי.


לפי ארגון בטרם, בין השנים 2008 ל-2016 דווחו 381 מקרים שבהם 427 ילדים נשארו ברכב או נכנסו לתוך רכב וננעלו בו. מתוכם 19 מקרים הסתיימו במוות. מתוך אלו 60% היו מקרים שבהם ילדים נשארו לבד ברכב, כלומר מבוגרים שהכניסו ילדים לתוך הרכב ולא הוציאו אותם. 85 אחוז מתוכם היו רכבים פרטיים כלומר, מתוך 381 מקרים, 193 מקרים או כעשרה מקרי מוות היו אפשריים תיאורטית למניעה או לפחות להתמודדות על ידי הטכנולוגיה של החברה.


בעוד שכל ילד הוא עולם ומלואו להוריו, למשפחה ולסביבה, 10 מקרי מוות מהווים 2.8 אחוז מכל מקרי המוות של ילדים באותו עשור, כך שבראייה סטטיסטית הסבירות של אותו ילד לא לשרוד את הנסיעה עצמה, גבוה משמעותית מהסיכוי שלו למות בגלל שהוא נשכח ברכב. אך בכל הקשור לילדים, את איש הסטטיסטיקה הזו לא מעניינת ואנחנו בעצמנו הורים ואם נביט בזה מהפן הרגשי - ועל זה החברה בונה, היכולת להבטיח או לפחות לשפר את הסיכוי שלכם כהורים להימנע מטרגדיה שכזו שכל כך קל למנוע, אולי תגרום לכם להסכים לתשלום החודשי המשמעותי.




תשלום חודשי חוזר

את מחיר השירות החברה לא ממהרת למסור באתר החברה או בפרסומים כלשהם למעט בשיחה טלפונית. גם כשפנינו בצ'אט האנושי שהחברה מעמידה באתר שלה, היינו צריכים להעמיד פנים שאנחנו לקויי שמיעה רק כדי לקבל את המחיר בכתב, ואכן ולמחרת קיבלנו הודעה באימייל עם המסמך המיוחל שכולל את העלות.


ההתקנה או פירוק המערכת מתבצעת ללא תשלום על ידי טכנאי החברה ואורכת כשעה וחצי, תלוי ברכב. השירות זמין בשני מסלולים: החבילה הבסיסית תעלה 92 שקל לחודש והיא כוללת את המערכת הבסיסית ואת החיישנים לעד שני כסאות. אחרי שלוש שנים המחיר יורד ל-57 שקל בחודש. החבילה המורחבת תעלה 115 שקל לחודש ובה תקבלו בנוסף שירותי דרך כמו גרר או החלפת גלגל וכדומה, אחרי שלוש שנים המחיר יורד ל-80 שקל בחודש. הסכומים האלה מצטברים להוצאה שנתית של 1,104 שקל או 1,380 שקל בהתאם לחבילה, וזה לא מעט כסף. אם תרצו להתנתק, תוכלו לעשות זאת בכל שלב אך הציוד יאסף על ידי החברה כך שאתם לא משאירים אצלכם אף פריט, למעט המצלמה והמסך אם רכשתם אותה.




בשורה תחתונה

בכל הקשור לבטיחות ילדים, יש הרבה מטען רגשי שמעיב על שיקול הדעת של ההורה. הרי מה שוויה של המערכת בעיני הורה שילדיו גדלו והוא מעולם לא שכח אותם? ומה שוויה בעיני הורה ששכח את הילד לרבע שעה וחזר בריצת אמוק וגילה ילד אדום ומזיע?


בחברה רוצים שתשייכו את העלות החודשית ישירות להצלת הילד, כלומר ש-92 שקל בחודש זה המחיר של שקט נפשי, שכן עכשיו יש עוד שותפים לאחריות על שלום ילדינו, ולאלו כביכול יש כוחות על להגיע במהרה עם סיוע מקצועי, גם אם נכשלנו בעצמנו. מבדיקתנו עולה שהשירות עובד לרוב בצורה תקינה, הוא עושה את מה שהוא אמור לעשות, ולמרות שהוא מרגיש כמו מוצר שיכול לעבור עוד כמה סיבובים טובים של פיתוח והשבחה, במיוחד בהתממשקות הפיזית עם מושב הבטיחות ובנראות של האפליקציה, הוא מספק את מה שהחברה מבטיחה - התרעה על שכחת ילד, מענה אנושי וסיוע בכל זמן, אפילו אם המיקום לא תמיד מדויק.