חדשות הצרכנות
סקירות מוצרים
בדקנו והשווינו
מדריכי קנייה
אוזניות
סמארטפונים
טלוויזיות
מחשבים ניידים
המוצרים המבוקשים
רמקול Sonos Era 100
1,149 - 947 ₪
רמקול Sonos Era 300
1,999 - 1,920 ₪
רמקול Marshall Stanmore II
2,089 - 1,498 ₪

עתיד הרמקולים החכמים

שוק הרמקולים החכמים ממשיך בהתהוותו וצמיחתו המשגשגת בעולם. כמה רמקולים חכמים נמכרו בעולם, מה הסיבה לכך שישראל נותרת הרחק מאחור ואילו רמקולים מחפשים הישראלים?

אלי כהן |  11/07/2018

רמקולים חכמים. הם לא רמקולים אלחוטיים או ניידים, מכיוון שדורשים חיבור קבוע לשקע החשמל; הם לא רמקולים למחשב או לטלוויזיה והם בהחלט לא משמשים כמערכת קולנוע ביתית. אז מה הם הרמקולים החכמים? מהיכן צץ לו פלח השוק שמתחיל להתעצם ומדוע היצרניות הגדולות, בהן אפל, סמסונג, גוגל ואמזון, כה מתעניינות בו? החלטנו לבחון את שוק הרמקולים החכמים בישראל ובעולם, וזו תמונת המצב שלו יחד עם התחזיות העתידיות. 


עתיד הרמקולים החכמים


מהו רמקול חכם?

ברמת העיקרון, אין הגדרה מדעית מדוייקת למהו רמקול חכם, אך התפיסה בשנתיים האחרונות בכל הנוגע לרמקול חכם מתייחסת לרמקול בעל יכולות חיבור אלחוטיות (WiFi, Bluetooth) עם עוזרת וירטואלית מונעת בינה מלאכותית המוטמעת בו וומאפשרת שליטה מלאה על המכשיר באמצעות פקודות קוליות בלבד. מלבד פקודות קוליות, ניתן לשלוט ולהגדיר חלק מן הרמקולים החכמים באמצעות אפליקציה ייעודית לסמארטפון מבית יצרנית הרמקול.


נוסף על כך, חלק ניכר מן הרמקולים החכמים מהווים נקודת חיבור מרכזית למוצרי בית חכם ו-IoT מסוגים שונים, ומאפשרים לשלוט על כל אלו ישירות דרכם בעיקר באמצעות פקודות קוליות. כך, לדוגמה, הרמקול החכם של אפל מאפשר לשלוט בראש ובראשונה על מוצרי החברה, אך גם מאפשר להפעיל ולבצע פעולות שונות במגוון מוצרים התומכים בפלטפורמת הבית החכם של אפל, HomeKit. אף על פי שבמרבית המקרים האינטרקציה עם הרמקולים החכמים מתבצעת בפקודות קוליות, חלק מן הדגמים (ולרוב היקרים יותר) מציעים למשתמשיהם פאנל תצוגה שמאפשר לקבל פידבק ויזואלי על הפעולות השונות, ואף לבצע פעולות מתקדמות כדוגמת שיחות וידאו. 


עתיד הרמקולים החכמים


השחקנים הבולטים בשוק

מי שהייתה בין הראשונות להציג רמקול חכם בתצורה זו הייתה ענקית הקמעונאות שידה בכל - אמזון, שהשיקה את מותג הרמקולים החכמים Amazon Echo בנובמבר 2014 עם הטמעתה של העוזרת הוירטואלית Alexa. בתור התחלה היה מדובר בהשקה מצומצמת, אך אט אט זו התרחבה יחד עם היצע הרמקולים לסדרת אקו, וכיום ניתן למצוא מגוון נרחב של מוצרים בסדרה: החל מרמקולים קטנטנים מדגמי Echo Dot, וכלה ברמקולים חכמים בעלי מסך מגע וממשק משתמש ויזואלי, שעונים לשם Echo Show. 


בהמשך נכנסה לשוק גם ענקית החיפוש האמריקאית, גוגל, שהכריזה במאי 2016 על הרמקול החכם הראשון בפיתוחה לסדרת Google Home, המריץ את העוזרת הוירטואלית לבית גוגל, Google Assistant. מאז ועד היום הספיקה היצרנית לחשוף בפנינו מספר רמקולים נוספים, בהם דגמי Google Home Mini ו-Google Home Max. ממשיכה את רשימת השחקנים הבולטים בשוק היא, כמובן, אפל, שלא ישבה בחיבוק ידיים והכריזה בשנה שעברה על רמקול חכם מונע סירי, שעונה לשם Apple HomePod. 




מלבד שלושת השחקניות הללו, ניתן למצוא מגוון חברות נוספות שהציגו רמקולים חכמים מסוגים שונים, בהן מותג הרמקולים Sonos, חברת שיאומי שהציגה רמקול חכם לשוק הסיני, LG שחשפה רמקול חכם מונע העוזרת הוירטואלית של גול ועוד. מי שעוד נותרה באפלה היא סמסונג, שעד עתה טרם הכריזה על רמקול חכם בפיתוחה, אך דיווחים שונים מעידים על כך שזו עובדת בימים אלו על רמקול שמונע על ידי העוזר הוירטואלי ביקסבי, אותו זכינו להכיר לפני זמן לא רב. 


תמונת מצב בשוק העולמי

טרנד הרמקולים החכמים הינו אחד מן הטרנדים החמים ביותר בעולם בשנתיים האחרונות, וקצב ההתפתחות שלו מרשים במיוחד. על פי מחקר של חברת Canalys, שהתפרסם במהלך השבוע שעבר, מכירות שוק הרמקולים החכמים צפויים לחצות את קו 100 מילון היחידות כבר עד לסוף שנת 2018 - זאת פי 2.5 בהשוואה לשנה שעברה. השחקנית העיקרית ששולטת ביד רמה על השוק, ומי שנחשבת לחלוצת השוק, היא כמובן אמזון.


עתיד הרמקולים החכמים


על פי נתוני המחקר של קאנליס, עד לסוף 2018, מתוך שוק המונה 100 מיליון רמקולים חכמים, תאחוז אמזון בנתח מכובד כ-50% מהשוק. נושפת בעורפה היא גוגל, שלטענת חברת המחקר תצליח לאחוז בנתח שוק של לא פחות מ-30%. אפל, למרבה הפלא, כחברה שרגילה להוביל את מרבית השווקים אליהם היא נכנסת (ראו ערכים: שוק הסמארטפונים ושוק השעונים החכמים), מדשדשת מאחור עם 4% בלבד מכמות הרמקולים החכמים בשוק עד לסוף שנת 2018. 


אך יותר חשוב מגודל השוק השנה, זהו פוטנציאל גדילת שוק הרמקולים החכמים - שרק מתחיל בנקודה זו. על פי הערכות Canalys לסוף שנת 2018, המדינה העיקרית ממנה יגיעו מכירות הרמקולים החכמים,, היא ארה"ב - עם נתח של 64% מהשוק. אחרי ארה"ב משתרכים סין (10%), הממלכה המאוחדת (8%) וגרמניה (6%), בעוד יתר המדינות מקבלות יחדיו נתח שוק של 13% בלבד.


עתיד הרמקולים החכמים


נתונים אלו, בהשוואה לנתוני סוף 2017, אז נרשם לארה"ב נתח שוק של 73%, מציגים שינוי משמעותי וכיוון מעודכן לשוק: גידול ביציאה לשווקים בינלאומיים חדשים. בהתאם לכך, וכאשר הנתונים שאנו רואים כאן מגיעים ברובם מארה"ב, ניתן רק לשער כיצד יכול השוק להתעצם כאשר הפצת הרמקולים החכמים תתפשט למדינות נוספות ברחבי העולם. למעשה, על פי הערכות קאנליס, צפוי שוק הרמקולים החכמים להמשיך ולגדול בקצב מסחרר, כאשר עד לסוף שנת 2022 יעמוד גודלו על 320 מיליון רמקולים חכמים שנמכרו ברחבי העולם. 


רמקולים חכמים בישראל

בזמן שבארה"ב נמכרים הרמקולים החכמים בעשרות מיליונים, מצב השוק בזירה הישראלית הרבה פחות טוב, וישנן מספר סיבות לכך. כפי שכבר ציינתי קודם, אמצעי הקלט והשליטה העיקרי ברמקולים החכמים, ובעצם מה שהופך אותם לכאלו, הוא האפשרות לשלוט עליהם באמצעות פקודות קוליות בלבד.


עם זאת, הרמקולים החכמים הפופולריים ביותר בשוק, דגמי Echo ו-Home של אמזון וגוגל, מציעים תמיכה במספר מצומצם ביותר של שפות, בראשן, כמובן, אנגלית. ומכיוון ששתי היצרניות אוחזות יחד בנתח שוק של כ-80%, ישנו קושי בהרחבת ההתפשטות הגלובלית של מוצרי החברות הנשלטים באמצעות פקודות קוליות, שכן אין התאמה לשפה המדוברת. זו, כפי שניתן להבין, אחת מהסיבות העיקריות לקצב הגידול הצולע שאנו רואים בשוק הרמקולים החכמים בישראל. 




יש שיאמרו כי מרבית האזרחים בישראל מכירים, בצורה כזו או אחרת, את השפה האנגלית, ומסוגלים לשלוט בה בצורה מספיק טובה על מנת לתפעל רמקול חכם. וסביר להניח שזה נכון, אך אחד מן האלמנטים המכירתיים והשיווקיים העיקריים בשוק הרמקולים החכמים, הוא עצם היותם מוצרים אינטואיטיביים, קלים ונוחים לתפעול שמאפשרים לבצע את כל הפעולות השונות במהירות, זריזות ויעילות.


אך ברגע שקשיי ההבנה של המבטא הישראלי בעת דיבור בשפה האנגלית מצטרפים למשוואה, השימוש ברמקולים החכמים עשוי להיות מתסכל למדי עבור חלק ניכר מן הצרכנים המקומיים ולהוביל אותם לוותר על הרמקול כאמצעי לביצוע פעולות שונות באופן אוטומטי, ופשוט לעשות זאת ידנית. מדובר במצב דומה למדי לזה שראינו עם חדירתן הראשונית של העוזרות הוירטואליות לחיינו. גם היום, כאשר ישנה תמיכה ל-Siri בעברית, לא נראה צרכנים רבים מבצעים בזו שימוש באופן שוטף, שכן יכולותיה בשפה העברית אינן כה מרשימות כפי שאלו באנגלית. 


עתיד הרמקולים החכמים


סיבה נוספת אותה המהווה כאחד מן הגורמים המהותיים לעיכוב השוק הישראלי בהתקדמות לעולם הרמקולים החכמים היא העובדה שהשחקניות העיקריות בשוק, אמזון וגוגל, האוחזות יחדיו בנתח של כ-80% מהשוק, לא מקיימות כל נציגות מכירתית רשמי בישראל עבור מוצריהן. בזירה של אפל, לה כמובן ישנן יבואניות מקומיות, המצב מעט שונה, והסיבה לכך שהמוצר טרם מיובא לישראל אינה בהכרח טמונה ביבואנים, אלא דווקא ביצרנית עצמה. אפל השיקה את הרמקול החכם HomePod מוקדם יותר השנה, זאת באיחור קל לאחר שהבטיחה לבצע זאת עוד בשנה שעברה. מאז הושק באופן ראשוני בארה"ב, הגיע הרמקול החכם למספר מוגבל של מדינות ברחבי העולם, ונראה כי השקתו מתבצעת בקצב איטי למדי מצידה של החברה, ייתכן נוכח קשיי ייצור שהובילו מלכתחילה לדחיית השקתו.


מה הישראלים מחפשים?

אמנם מנקודת המבט שלנו כעיתונאי טכנולוגיה השוק הישראלי אכן מעוניין בחידושים המעניין בשוק הרמקולים החכמים, ייתכן מאוד שהצרכנים הישראלים כלל לא ממהרים לכך. על פי נתוני אתר Zap, ניתן לראות כי בישראל קיים ביקוש גבוה למדי לרמקולים אלחוטיים או ניידים. בנתונים מספריים, מדובר בלא פחות מ-400,000 גולשים שונים שהביעו התעניינות ברכישת רמקול אלחוטי בשנה קלנדרית אחת. בעת הרחבת החיפוש לרמקולים באופן כללי, מדובר על ביקוש של קרוב ל-800 אלף צרכנים בשנה.




כאשר ניסינו לבחון כמה מהגולשים הישראלים מתעניינים ברכישת רמקול חכם, ראינו כי הצרכנים הישראלים כמעט ולא מציגים ביקוש לרכישת מוצרים מקטגוריה זו, כאשר הרמקולים החכמים - הן כביטוי חיפוש והן כמוצרים, כמעט ואינם קיימים בחיפושים דרך מנוע Zap. בנתוני זאפ תומכים גם נתוני גוגל, שכן על פי Google Trends, ביטוי החיפוש "רמקול חכם" ו/או "רמקולים חכמים" כמעט ואינם חולפים בשרתי מנוע החיפוש העצום. בהחלט ייתכן כי הסיבה לכמות החיפושים והביקוש הזניחה דרך מנוע זאפ בסיסה בעצם המחסור בצינורות ייבוא רשמיים למוצרים מסוג זה בישראל. עד לימים אלו אף לא יבואן אחד הרים את הכפפה והשיק בשוק המקומי רמקולים חכמים, תוך קידום המוצרים בהליכי שיווק וקמפייני פרסום מקובלים - שהיו כמובן מביאים את המוצרים אל תודעת הציבור הישראלי כולו ומובילים להגברת הדרישה בשוק למוצרים אלו. 


בינתיים, נראה שמדובר במקרה נפוץ של ה"ביצה והתרנגולת". בשלב זה ייתכן כי לא קיימת דרישה משמעותית לרמקולים חכמים בשוק הישראלי וזו עשויה להיות אחת מן הסיבות העיקריות בעקבותן נמנעים יבואנים שונים להביא ארצה מוצרים שכאלו. מנגד, ייתכן מאוד כי חלק ניכר מן הציבור הישראלי אינו מכיר באופן מספק את עולם הרמקולים החכמים, יתרונות המוצרים ויכולותיהם - מה שמשאיר את הדרישה בתחתית. להערכות אלו מתווספת חוסר תמיכה בשפה העברית לרמקולים החכמים הפופולריים ביותר בשוק, מה שמפחית את רלוונטיות המוצר לצרכנים הישראלים, ובהתאם מפחית את רלוונטיות הייבוא עבור היבואנים. 


עתיד הרמקולים החכמים


אז מה יגיע קודם? האם הדרישה תגיע מן הצרכנים בשוק הישראלי או שמא היצרניות ו/או היבואנית ירימו את הכפפה, יכירו לצרכנים את שוק הרמקולים החכמים ויובילו את הביקוש להגיע? בשלב זה קשה להכריע, אך כל שנותר לנו הוא לקוות כי כשהביקוש יגיע והיצרניות יפעלו בהתאם - לא נפגר בשוק הבית והרמקולים החכמים באופן משמעותי אל מול יתר מדינות העולם המערבי. 

המוצרים המבוקשים בקטגוריית רמקולים

מותג:Sonos,
הרכב הרמקולים:רמקול יחיד,
מספר אלמנטים:1...,
החל מ- 947 ₪
מתוך 10 חנויות
מותג:Sonos,
הרכב הרמקולים:רמקול יחיד,
מספר אלמנטים:1...,
החל מ- 1,920 ₪
מתוך 6 חנויות
מותג:Marshall,
תאריך כניסה לאתר:8/2020,
הרכב:סאב...,
החל מ- 1,498 ₪
מתוך 10 חנויות
מותג:B&W,
הרכב הרמקולים:זוג רמקולים רצפתיים,
מספר אלמנטים:5...,
החל מ- 6,490 ₪
מתוך 5 חנויות
אלי כהן - כתב חדשות

אלי כהן - כתב חדשות

כתב וסוקר טכנולוגיה
בן 23 מהעיר באר שבע, יוצא יחידה טכנולוגית בחיל האוויר, בעבר שימש בתפקיד כתב ועורך באתרי טכנולוגיה ישראליים, כיום כתב וסוקר טכנולוגיה המתמחה בתחום המובייל והסלולר ויזם המעורב בהקמת חברת סטארט-אפ חדשה בשוק הסלולר הישראלי.
לפניות: support@wisebuy.co.il
רוצה שנשלח לך סקירות וחדשות למייל?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
loader image