קוזמו הוא רובוט מזערי עם אישיות גדולה שתמיד מעודד אתכם לשחק איתו, ונעלב אם תסרבו. בדקנו את אחד הצעצועים הכי מתוחכמים בשוק וגילינו שגם הקסם של שיא הטכנולוגיה לא תמיד מחזיק.
תודה לרשת באג על השאלת המכשיר לסקירה.
סימולציה של אישיות
קוזמו הוא רובוט ממונע הנוסע על זחל, ובו ניתן לשלוט, לתקשר ולתכנת דרך סמארטפון או טאבלט. קוזמו מסוגל להגיב לסביבה בזכות חיישני התנועה והראייה שלו. בכך הוא מסוגל לחוש אם מרימים אותו, אם הוא נפל על צד כלשהו ואם אתם מביטים בו או לא. אותה מצלמה שמאפשרת זיהוי פנים, היא הבסיס שעליו נשענת מערכת המשחק של קוזמו. בערכה תקבלו שלוש קוביות המכילות סוללה ורכיב תקשורת, לצד חיישן המסוגל לזהות תנועה וחבטות. פאות הקוביות מוארות בשלל צבעים, ועל כל צד מודפסת תבנית ייחודית שבאמצעותה קוזמו מזהה שינויים בזמן משחק.
קוזמו מסוגל לדמות אישיות דרך מחוות פיזיות, ויזואליות וקוליות. הוא מסוגל לנוע במרחב על זחל, יש לו מנוף שאיתו הוא מרים את הקוביות שמתפקד כחלופה לידיים, יש לו תצוגה פשוטה המציגה אנימציה של עיניים ובנוסף ישנו רמקול המשמיע צלילים. המצלמה המובנית מסוגלת לראות במגוון תנאי תאורה, שכן היא כוללת פנס אינפרא אדום. אותה מצלמה מסוגלת לזהות אנשים ובעלי חיים, כשישנה אפשרות לרשום את פניכם במערכת, כך שקוזמו יזהה אתכם ספציפית ויקרא בשמכם. הרעיון נחמד אך אותה מערכת זיהוי עובדת בצורה סבירה ולא הרבה מעבר, בכך קוזמו לרוב זיהה פנים אך לאו דווקא זיהה שזה אנחנו.
בחברת אנקי עשו עבודה מצוינת בהגדרת הטווח הרגשי של קוזמו הקטן, שכן הוא מסוגל להיות שמח, עצוב, כועס, נרגש, וכל זה מבוטא דרך המנועים השונים. חלק משמעותי בהדמיית הרגש היא בתגובה של קוזמו להצעות שהאפליקציה מעלה. למשל אם קופצת התראה שקוזמו רוצה לשחק במשחק מסוים, קוזמו יצהל ויקפוץ משמחה אם תסכימו, או ייתעצב ויתכנס בעצמו אם תסרבו. האנימציות האלה הן מה שהופכות את קוזמו ליצור מקסים בעל סימולציית נוכחות ורגש מהטובות ביותר שראינו. לאחר זמן מה איתו, אתם מתחילים להרגיש לא נעים לאכזב אותו, וזה גורר עוד זמן משחק.
הרבה אפשרויות למשחק
לב המערכת היא אפליקציית השליטה. היא זמינה ל-iOS ואנדרואיד כשישנה גם גרסה המתאימה לאייפדים. כל האינטראקציה מול קוזמו נעשית דרכה, כשהחיבור אל הרובוט מבוסס WiFi. זה מבטיח טווח שידור יחסית ארוך, אך במכשירי אנדרואיד מסוימים ישנה הגדרה לעבור לרשת אחרת כשהאינטרנט אינו זמין דרך אותו חיבור וזה יכול לנתק את הקשר.
האפליקציה מלמדת כיצד להשתמש בקוזמו בצורה מפורטת וברורה, כך שקל מאוד להתחיל להשתמש בו. מצד שני, כל הדרכה כזו או אחרת אינה ניתנת לדילוג, כולל סרטוני וידאו שאינם אינטראקטיביים, כך שאנחנו פשוט מביטים במסך ומקווים שזה ייגמר כבר כדי שנוכל לגלות לבד.
המסך הראשי של האפליקציה מציג את כל מצבי המשחק הזמינים. שני מצבים שהתווספו לאחרונה הם Cozmo Performs ו-Cozmo's Free Time . במצב הופעה ניתן לתכנת סדרה של מחוות וצלילים כמו שמחה וכעס, חיקויים של חיות ותנועות כלליות כמו לזוז קדימה או אחורה. בנוסף אפשר לכתוב לקוזמו מילים באנגלית והוא יאמר אותם בקולו הרובוטי. במצב הזמן החופשי קוזמו שר ומסתובב לו הלוך חזור, ואז מציע לכם לשחק איתו.
Tricks
קוזמו מסוגל לבצע מגוון טריקים כמו להרים קוביה ולערום אותה מעל קוביה אחרת, לגלגל אותה או סתם להפיל אותה. רשימת הטריקים ההתחלתית דלה למדי אך ככל שתתקדמו במשחק תגיעו לפונקציות מתקדמות יותר כמו בניית פירמידה מהקוביות או לשחק מחבואים איתכם. כדי לבצע את אותם טריקים קוזמו משתמש במעין מטבע וירטואלי בשם Sparks. את הספארקס מרוויחים כשמשחקים, כשישנה תיבת אוצר שמופיעה מדי פעם ובה עשרות מטבעות שכאלה. לרגע נחרדנו במחשבה שכדי שקוזמו יעשה משהו עלינו לשלם במיקרו תשלומים כסף אמיתי כדי שהוא יעשה משהו, קיבלנו חצי נחמה שזאת לא אופציה.
מדוע חצי נחמה? מכיוון שכדי שיהיה ניתן לשחק בכל האופציות שהוא מציע, עליכם לשחק שוב ושוב, ולאו דווקא במשחקים המעניינים ביותר בעולם, ורק אז בנקודת זמן שאינה ידועה מראש, תוכלו לקבל את שאר האפשרויות. הרעיון בבסיסו הגיוני - לעשות גיימיפיקציה לכל שלב וליצור הרגשה שהרווחנו את היעד הבא. אבל לנו זה הרגיש כמו מחסום מיותר כי שילמנו מחיר מלא על המוצר, למה שנצטרך לעבוד איתו קשה כדי לראות את כל הפונקציות שהוא יכול לעשות?
Explorer Mode
במצב זה מתקבל שידור חי מהמצלמה המובנית בראש של קוזמו, כשניתן לבחור בין ראייה בגוון מונוכרום לבין ראיית לילה מבוססת פנס אינפרא אדום. כאן תוכלו לנהוג ידנית בקוזמו ולשלוט בכף שלו. במקביל, ניתן להרים או לגלגל קוביות בצורה אוטומטית, ברגע שהן מזוהות על ידי המצלמה. קחו בחשבון שלקוזמו יש חיישן נגד נפילה מקדימה אבל לא מאחורה, והוא בכללי לא עובד במצב זה, כך שקוזמו יכול בקלות ליפול מהשולחן אם לא שמים לב.
Games
קוזמו מגיע עם שלושה משחקים שאפשר לשחק איתו יחד: Keepaway - שבו אתם צריכים לקחת את הקוביה ממנו שנייה לפני שהוא תופס אותה, Quick Tap - משחק שבו שתי קוביות מוארות בצבעים, ואם הם תואמים צריך להכות על הקוביה הכי מהר. ומשחק הזיכרון - קצת כמו המשחק סיימון הישן שבו כל קוביה מוארת בצבע ומושמע צליל בתבנית מסוימת, ואתם צריכים לזכור את הסדר.
את כל המשחקים ניתן לשחק נגד קוזמו אחד על אחד או שניים על אחד כשקוזמו מבצע פיזית את התור שלו, כלומר לא רק מספרים לנו מה הוא עשה, אנחנו רואים אותו עושה את זה פיזית. מעבר לשלושת המשחקים האלו, ישנם משחקים שהקהילה יצרה דרך מעבדת הקוד המובנית.
Code Lab
זהו החלק המרשים ביותר בכל המערכת הזו של קוזמו, והיא מעבדת הקוד. כאן תוכלו לכתוב בשלוש רמות שונות פקודות לקוזמו, כדי שיבצע פעולות שלא תוכנתו מראש לשאר המצבים. במצב Sandbox ניתן לגרור דרך ממשק ויזואלי פשוט הוראות כמו סע קדימה, זהה קוביה, אם תזהה אז תרים אותה וכן הלאה. מצב זה אינו דורש ידע בשפת תכנות כלשהי והוא דרך מצוינת ללמידה של לוגיקת תכנות ורובוטיקה בסיסית.
במצב Constructor Mode הממשק עדיין גרפי אך מסובך יותר ודורש יכולת קריאה באנגלית. כאן ניתן לבצע פעולות מתוחכמות ומפורטות יותר וממש לייצר משחקים או התנהגויות מאפס. במצב זה ובקודם ניתן להוריד קודים שאחרים עשו, להשתמש בהם ולערוך אותם מחדש כך שלא צריך להתחיל מאפס.
המצב השלישי הוא תכנות בפייתון דרך ה-SDK של אנקי. במצב זה כל האופציות פתוחות בפניכם אם אתם אכן יודעים לתכנת.
במידה ולא תרצו ממש לשחק עם קוזמו, תוכלו לבצע מטלות טכניות פשוטות. לפעמים צריך "להאכיל" את קוזמו, שזה אומר לנער קוביה אחת עד שכל האורות יידלקו, ואז קוזמו ייסע אליה וכאילו ישתה את האנרגיה ממנה. פעולה שהיא טכנית מאוד מיותרת אך מייצרת אינטראקציה פשוטה שלילדים קל מאוד להבין.
אינטראקציה נוספת היא ה-Tune Up. במסך זה ראינו שיש בעיה עם הזחל שעליו קוזמו נוסע ולתומנו חשבנו שצריך לשחרר עצם זר שאולי תקוע שם. אחרי הרבה ניסיונות כושלים להבין מה רוצים מאיתנו, גילינו שכל העניין הוא ללחוץ על הכפתורים במסך שכאילו מכוונים את החלק, ואז קוזמו רוקד משמחה.
לא המקל הכי חד
למרות הטכנולוגיה המתקדמת, קוזמו עדיין מבוסס ראייה אופטית וזו נוטה לפספס לא מעט. בכך, אם המשחק מורה לנו להציב שלוש קוביות מולו, הן חייבות להיות מסודרות היטב מולו, אחרת הוא ימשיך לחפש אותן במשך זמן רב. מקרה נוסף שחוזר על עצמו הוא זמן טעינה ארוך שבו הקוד נשלח מהאפליקציה לרובוט. זמן זה אמנם לא עובר את ה-5 שניות, אך הוא מרגיש ארוך מדי בשביל הפעולה שאנחנו מבקשים לבצע.
חיי סוללה בעייתיים
הנקודה שהכי תסכלה אותנו בקוזמו הייתה חיי הסוללה. לאו דווקא זמן השימוש הרציף שעומד על כרבע שעה של פעולות בלתי פוסקות, אלא בזמן ההמתנה. למיטב הבנתנו, ברגע שקוזמו יושב במטען, הוא כבה והסוללה נטענת, אך גם אם כיבינו אותו ידנית דרך הכפתור שנמצא בחלקון העליון, או כיבינו אותו דרך האפליקציה - הסוללה עדיין נגמרה מעצמה. עניין זה גרם לנו תמיד להתחיל כל משחק במטען, בו קוזמו שוהה כמה שניות ואז הסוללה לפתע מלאה שוב.
בשורה תחתונה
ה-Anki Cozmo הוא הרובוט הכי משוכלל שכמה מאות שקלים יקנו לכם. הוא כיפי, נמרץ ומעודד למידה בשכבות גיל רבות, אך הוא יכול לשעמם תוך זמן קצר אם לא מגלים עניין בתכנות, שכן האופציות המוכנות שלו מוגבלות למדי.