חדשות הצרכנות
סקירות מוצרים
בדקנו והשווינו
מדריכי קנייה
אוזניות
סמארטפונים
טלוויזיות
מחשבים ניידים
מצלמה Olympus EPL2 אולימפוס
מותג: Olympus
רזולוציה: 12.3 מגה פיקסל
סוג סוללה: ייחודית
מייצב תמונה: בחיישן
סוג פוקוס: אוטומטי + ידני
סוג פוקוס אוטומטי: 11 נקודות מיקוד
סוג עינית: אופטית
חיבורים: USB 2.0
ציון WiseBuy
8.1
דירוג הגולשים
(0 מתוך 5)
רוצה להישאר בעניינים?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
loader image

סקירת wisebuy - מצלמה Olympus EPL2 אולימפוס

עידו אשפיז | 01.12.2011
הטוב
  • איכות תמונה טובה מאוד
  • פלאש מובנה מצוין
  • איכות בנייה גבוהה
  • שלל מצבי צילום ואפקטים
הרע
  • זמני עיבוד מוגזמים
  • חווית צילום כשל קומפקטית
  • חיי סוללה בינוניים
בשורה התחתונה

אולימפוס, כך נראה, עמדה ביעד של מצלמות בפורמט מיקרו 4/3. ה- Pen E-PL2 נמצאת בדיוק בתפר שבין קומפקטית ל-DSLR. עם זאת, קשה להכריע מי בדיוק ירצה אותה, כיוון שהיא הכלאה בין 2 עולמות מאוד שונים.

לטעמנו, המצלמה מתאימה יותר בתור הקומפקטית האיכותית, למי שדורש איכות ברגע נתון – בלי משחקים. גם מי שמחפש מחליפה ל-DSLR לארועים מסויימים, או למי שאוהב צילום איכותי אך פחות את הצד הטכני בו, ימצא בה ובדומותיה עניין.

הקדמה

אולימפוס  E-PL2 נמנית על סדרת Pen של החברה, סדרה הכוללת מצלמות Mirroless בפורמט מיקרו-ארבעה שלישים. מדובר למעשה במצלמת רפלקס בעלת חיישן ועדשות קטנים יותר מ-DSLR שגרתיות, אך מנגנון התריס דומה. הייחוד במצלמות כאלה הוא היעדר מערכת מראות פנימית, מה שמבטל למעשה את העינית ומאפשר למצלמה להידחס לגוף קטן וקל יותר – זו בעצם המטרה בהן.

הסדרה כולה כולל כיום 6 מצלמות, כשההבדלים ביניהן הם בעיקר בגודל, בעיצוב ופיצ'רים נוספים כמו מסך מגע לחלק מהן. E-PL2 כולל חיישן בגודל 4/3 מחיישן APS-C רגיל – 17.3X13 מ"מ, ברזולוציית 12.3 מגה פיקסל; עדשת קיט 14-42 מ"מ (מקביל ל-28-84 במצלמת 35 מ"מ) ומסך 3 אינטש.

המצלמה פועלת באמצעות סוללת ליתיום הנטענת בנפרד מגוף המצלמה, ושומרת את התמונות על כרטיסי זיכרון מסוג SD/SDHC/SDXC.

רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.

איכות צילום

(45% מהציון הסופי)
9 מתוך 10

החיישן הבינוני (קטן יחסית ל-DSLR  רגילות, גדול מאוד ביחס לקומפקטיות) מאפשר להגיע לאיכות צילום גבוהה למדי. בתאורה טובה, איכות הצילום טובה מאוד וקשה לאתר פגמים בצילום, גם במבט בוחן ומדקדק. הצבעים חיים ומדויקים, התמונה מפורטת למשעי, ממוקדת היטב ובעלת פרטים גם בעומק התמונה. גם הטווח הדינמי של המצלמה גדול למדי, וקשה היה למצוא נקודות שרופות בתמונות.

איכות התמונה יורדת בתנאי תאורה פחות טובים, קצת יותר מהצפוי. גרעון צץ מעט מהר וכך גם סימני מריחה בעומק התמונות. ציפינו לביצוע טוב יותר ממצלמה עם חיישן כזה. בעת צילום בקצה הרחב של עדשת הקיט מתקבלות תמונות בעלות עיוות מורגש למדי.

סולם ה-ISO הוא בעל 16 שלבים, הנעים בין 200 ל-6400. בסביבות ISO 2500 התמונות מתחילות להתגרען בצורה מורגשת ומאבדות איכות במהירות. מה שעוזר בתאורה ביתית למצלמה הזו הוא הפלאש הנהדר שלה. הוא אמנם נראה קטן ורופף אך מדובר בפלאש עוצמתי שמאיר היטב חללים בינוניים ואף מעט יותר. למרות עוצמתו הרבה, מנגנון הזיהוי של המצלמה עושה שימוש מצוין בפלאש, כך שהוא אינו שורף את פני המצולמים בצילומי פורטרטים ובסך הכל שומר על צבעים מקוריים וחיים בתמונה.

Olympus E-PL2
הפלאש אמנם נראה קטן אך הוא עוצמתי ומאיר היטב חללים בינוניים ואף מעט יותר. בזכות מנגנון הזיהוי של המצלמה הוא אינו שורף את פני המצולמים ושומר על צבעים מקוריים וחיים

לא  הוגן במיוחד לשפוט את צילום המקרו של המצלמה, שכן העדשה אינה קבועה ויש טובות ממנה לתפקיד, אך עדשת הקיט שהגיעה עם המצלמה (14-42 מ"מ, מקביל ל-28-84 במצלמת 35 מ"מ) עושה עבודה לא רעה בתחום. ניתן להגיע לתוצאות לגמרי לא רעות החל מ5-6 ס"מ ממושא הצילום. הצילום יוצא ממוקד היטב ובעל אפקט בוקה טוב מאוד.

ניתן למצוא במצלמה מספר לא מבוטל של מצבי צילום מובנים. על החוגה נמצאים מצבי Art ו-Scn. בראשון ניתן למצוא 6 פילטרים שמשנים מעט את התמונות לקבלת אפקטים מיוחדים. בין האפשרויות: פופ-ארט, מיקוד רך, סרט מיושן, טון דרמטי וכיוצא בזה. האפקטים לא תמיד משפרים את התמונה, אבל הצלחנו לקבל כמה תמונות עם נחמדות מאוד.

במצב Scn ניתן למצוא 22 סצנות צילום נפוצות הרבה יותר. ביניהן: מקרו, מקרו רחב, זיקוקים, מסמכים, שקיעה, צילום אפל או מואר במיוחד, ספורט וכדומה. גם מצב הפנורמה נמצא בתוך התפריט הזה ולמעשה כולו מסתכם בצמד פסים על גבי המסך, שמכוונים את הצלם בכיוון עליו לצלם את הפנורמה. תפירת התמונות מתבצעת במחשב, ואפילו רמז למקטעי החפיפה לא מקבלים מהמצלמה.

מצב הצילום האוטומטי יודע להתאים היטב את המצלמה לסצנות השונות וקיבלנו תוצאות טובות למדי בצילומי שקיעה ומקרו, ולרוב הרגשנו שהמצלמה עשתה את ההתאמות הנכונות לצילום.

לפניכם מספר תמונות המחשה שצולמו עם ה- E-PL2. שימו לב שאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.

Olympus E-PL2

ISO 200, f/6.3, 1/250 sec

Olympus E-PL2

ISO 400, f/4, 1/60 sec

Olympus E-PL2

ISO 800, f/3.5, 1/60 sec

Olympus E-PL2

ISO 2500, f/4, 1/100 sec

Olympus E-PL2

ISO 4000, f/9, 1/500 sec

צילום פרטים קטנים ממרחק קצר מאוד כגון פרחים, חרקים, מטבעות. מצלמות מגיעות ביחסי מקרו שונים הנמדדים בס"מ.
מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.
מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.
צילום פרטים קטנים ממרחק קצר מאוד כגון פרחים, חרקים, מטבעות. מצלמות מגיעות ביחסי מקרו שונים הנמדדים בס"מ.

איכות צילום

(45% מהציון הסופי)
9 מתוך 10

החיישן הבינוני (קטן יחסית ל-DSLR  רגילות, גדול מאוד ביחס לקומפקטיות) מאפשר להגיע לאיכות צילום גבוהה למדי. בתאורה טובה, איכות הצילום טובה מאוד וקשה לאתר פגמים בצילום, גם במבט בוחן ומדקדק. הצבעים חיים ומדויקים, התמונה מפורטת למשעי, ממוקדת היטב ובעלת פרטים גם בעומק התמונה. גם הטווח הדינמי של המצלמה גדול למדי, וקשה היה למצוא נקודות שרופות בתמונות.

איכות התמונה יורדת בתנאי תאורה פחות טובים, קצת יותר מהצפוי. גרעון צץ מעט מהר וכך גם סימני מריחה בעומק התמונות. ציפינו לביצוע טוב יותר ממצלמה עם חיישן כזה. בעת צילום בקצה הרחב של עדשת הקיט מתקבלות תמונות בעלות עיוות מורגש למדי.

סולם ה-ISO הוא בעל 16 שלבים, הנעים בין 200 ל-6400. בסביבות ISO 2500 התמונות מתחילות להתגרען בצורה מורגשת ומאבדות איכות במהירות. מה שעוזר בתאורה ביתית למצלמה הזו הוא הפלאש הנהדר שלה. הוא אמנם נראה קטן ורופף אך מדובר בפלאש עוצמתי שמאיר היטב חללים בינוניים ואף מעט יותר. למרות עוצמתו הרבה, מנגנון הזיהוי של המצלמה עושה שימוש מצוין בפלאש, כך שהוא אינו שורף את פני המצולמים בצילומי פורטרטים ובסך הכל שומר על צבעים מקוריים וחיים בתמונה.

Olympus E-PL2
הפלאש אמנם נראה קטן אך הוא עוצמתי ומאיר היטב חללים בינוניים ואף מעט יותר. בזכות מנגנון הזיהוי של המצלמה הוא אינו שורף את פני המצולמים ושומר על צבעים מקוריים וחיים

לא  הוגן במיוחד לשפוט את צילום המקרו של המצלמה, שכן העדשה אינה קבועה ויש טובות ממנה לתפקיד, אך עדשת הקיט שהגיעה עם המצלמה (14-42 מ"מ, מקביל ל-28-84 במצלמת 35 מ"מ) עושה עבודה לא רעה בתחום. ניתן להגיע לתוצאות לגמרי לא רעות החל מ5-6 ס"מ ממושא הצילום. הצילום יוצא ממוקד היטב ובעל אפקט בוקה טוב מאוד.

ניתן למצוא במצלמה מספר לא מבוטל של מצבי צילום מובנים. על החוגה נמצאים מצבי Art ו-Scn. בראשון ניתן למצוא 6 פילטרים שמשנים מעט את התמונות לקבלת אפקטים מיוחדים. בין האפשרויות: פופ-ארט, מיקוד רך, סרט מיושן, טון דרמטי וכיוצא בזה. האפקטים לא תמיד משפרים את התמונה, אבל הצלחנו לקבל כמה תמונות עם נחמדות מאוד.

במצב Scn ניתן למצוא 22 סצנות צילום נפוצות הרבה יותר. ביניהן: מקרו, מקרו רחב, זיקוקים, מסמכים, שקיעה, צילום אפל או מואר במיוחד, ספורט וכדומה. גם מצב הפנורמה נמצא בתוך התפריט הזה ולמעשה כולו מסתכם בצמד פסים על גבי המסך, שמכוונים את הצלם בכיוון עליו לצלם את הפנורמה. תפירת התמונות מתבצעת במחשב, ואפילו רמז למקטעי החפיפה לא מקבלים מהמצלמה.

מצב הצילום האוטומטי יודע להתאים היטב את המצלמה לסצנות השונות וקיבלנו תוצאות טובות למדי בצילומי שקיעה ומקרו, ולרוב הרגשנו שהמצלמה עשתה את ההתאמות הנכונות לצילום.

לפניכם מספר תמונות המחשה שצולמו עם ה- E-PL2. שימו לב שאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.

Olympus E-PL2

ISO 200, f/6.3, 1/250 sec

Olympus E-PL2

ISO 400, f/4, 1/60 sec

Olympus E-PL2

ISO 800, f/3.5, 1/60 sec

Olympus E-PL2

ISO 2500, f/4, 1/100 sec

Olympus E-PL2

ISO 4000, f/9, 1/500 sec

צילום פרטים קטנים ממרחק קצר מאוד כגון פרחים, חרקים, מטבעות. מצלמות מגיעות ביחסי מקרו שונים הנמדדים בס"מ.
מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.
מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.
צילום פרטים קטנים ממרחק קצר מאוד כגון פרחים, חרקים, מטבעות. מצלמות מגיעות ביחסי מקרו שונים הנמדדים בס"מ.

וידיאו וקול

(15% מהציון הסופי)
7.5 מתוך 10

Olympus E-PL2 מתהדרת בצילום וידיאו באיכות HD 720p ובקצב של 30 פריימים בשנייה. אלו נתוני פתיחה לא רעים בכלל, אך איכות הצילום בוידיאו איכזבה.

יחסית למצלמה בעלת נתונים מוצלחים שכאלו ציפינו לקבל סרטים באיכות טובה מאוד, והתבדינו. הסרט אמנם נע בצורה חלקה מאוד, אך הוא אינו חד ונוטה לרעש דיגיטלי מהר מדי. גם הקלטת הקול לא מצוינת והתקשינו לקבל סאונד כאשר אובייקט הצילום היה במרחק של מעל 3-4 מטרים.

גם זמן ההקלטה מוגבל, ולפי הצהרת היצרן לאחר 7 דקות תופסק ההקלטה. אפשר לציין לטובה את המיקוד המהיר והשקט של העדשה בזמן צילום וידיאו. הסרטונים נשמרים כקובצי AVI.

במצלמות רבות ניתן לצלם וידיאו באיכות נמוכה עד טובה ובחלקן גם להקליט קול. משך הצילום תלוי בדרך כלל בגודל הזיכרון וברזולוציית הצילום. מבחינת איכות וביצועים, מצלמת סטילס רחוקה מלהוות תחליף ראוי למצלמת וידיאו. אבל מי שמעונין לצלם וידיאו באיכות סבירה שיקפיד לבחור מצלמה עם הנתונים המתאימים. איכות הוידיאו נמדדת ברזולוציה ובמספר פריימים לשנייה. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר התמונה תהיה מפורטת וחדה יותר וככל שמספר הפריימים לשנייה גדול יותר, התמונה תראה חלקה ורציפה יותר. לצילום וידיאו באיכות גבוהה בחרו רזולוציית וידיאו של 640x480 ויותר ו-30 פריימים לשנייה. כמו כן, רצוי לבחור מצלמה שבה הזום פעיל בעת צילום הוידיאו.

וידיאו וקול

(15% מהציון הסופי)
7.5 מתוך 10

Olympus E-PL2 מתהדרת בצילום וידיאו באיכות HD 720p ובקצב של 30 פריימים בשנייה. אלו נתוני פתיחה לא רעים בכלל, אך איכות הצילום בוידיאו איכזבה.

יחסית למצלמה בעלת נתונים מוצלחים שכאלו ציפינו לקבל סרטים באיכות טובה מאוד, והתבדינו. הסרט אמנם נע בצורה חלקה מאוד, אך הוא אינו חד ונוטה לרעש דיגיטלי מהר מדי. גם הקלטת הקול לא מצוינת והתקשינו לקבל סאונד כאשר אובייקט הצילום היה במרחק של מעל 3-4 מטרים.

גם זמן ההקלטה מוגבל, ולפי הצהרת היצרן לאחר 7 דקות תופסק ההקלטה. אפשר לציין לטובה את המיקוד המהיר והשקט של העדשה בזמן צילום וידיאו. הסרטונים נשמרים כקובצי AVI.

במצלמות רבות ניתן לצלם וידיאו באיכות נמוכה עד טובה ובחלקן גם להקליט קול. משך הצילום תלוי בדרך כלל בגודל הזיכרון וברזולוציית הצילום. מבחינת איכות וביצועים, מצלמת סטילס רחוקה מלהוות תחליף ראוי למצלמת וידיאו. אבל מי שמעונין לצלם וידיאו באיכות סבירה שיקפיד לבחור מצלמה עם הנתונים המתאימים. איכות הוידיאו נמדדת ברזולוציה ובמספר פריימים לשנייה. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר התמונה תהיה מפורטת וחדה יותר וככל שמספר הפריימים לשנייה גדול יותר, התמונה תראה חלקה ורציפה יותר. לצילום וידיאו באיכות גבוהה בחרו רזולוציית וידיאו של 640x480 ויותר ו-30 פריימים לשנייה. כמו כן, רצוי לבחור מצלמה שבה הזום פעיל בעת צילום הוידיאו.

נוחות שימוש

(20% מהציון הסופי)
7 מתוך 10

המצלמות בסדרת Pen של אולימפוס הן בעלות מאפייני DSLR מובהקים, כמו חיישן גדול יחסית ועדשות מתחלפות, אך חוויית הצילום נותרה בדרך כלל כמו בצילום עם מצלמה קומפקטית. השליטה הידנית קיימת במלואה אך אינה זמינה או מזמינה כמו במצלמות רפלקס  רגילות; כלומר, אין שילובים של חוגות וכפתורים כדי לשלוט בצמצם או בזמן החשיפה וכדומה. השליטה הידנית הזו קבורה בתפריטים  בצורה האופיינית לפושרות שבמצלמות הפוקט. המוגבלות הזו אינה מתיישבת עם הרעיון של מצלמות 4/3. במקום DSLR מוקטנת (42X72.7X115.4, 362 גרם) תקבלו למעשה DSLR מוגבלת. הפשרה על האיכות והעינית תמורת גודל ומשקל אינה רלוונטית, פשוט כיוון שחווית הצילום שונה מהיסוד.

Olympus E-PL2
המצלמות בסדרת Pen של אולימפוס הן בעלות מאפייני DSLR מובהקים, כמו חיישן גדול יחסית ועדשות מתחלפות, אך חוויית הצילום נותרה בדרך כלל כמו בצילום עם מצלמה קומפקטית

מבחינת תפעול, המצלמה מאופיינת בצורה דומה למצלמת פוקט ממוצעת. בראש המצלמה כפתור הפעלה שקוע מעט אם כי נוח ללחיצה, ולצדו נורת חיווי כחולה המיידעת שהמצלמה דולקת. עוד בראש המצלמה נמצאת חוגת השליטה, זו קטנה ומעט נוקשה אך נוחה בסך הכל. בין החוגה לכפתור נמצא הדק הצילום. הוא נוקשה למדי ללחיצה, וזה משפיע על יציבות האחיזה של המצלמה.

מעל חיבור העדשה נמצא חיבור Hot-Shoe שמאפשר לחבר שלל תוספות למצלמה, החל מפלאש חיצוני, דרך מיקרופון להקלטת סאונד משופרת ועד מתאם Bluetooth. החיבור מכוסה בכיסוי פלסטיק, ולצדו הפלאש המובנה.

Olympus E-PL2
בראש המצלמה נמצאים כפתור הפעלה, חוגת השליטה, הדק הצילום הנוקשה למדי וחיבור העדשה נמצא חיבור Hot-Shoe שמאפשר לחבר שלל תוספות למצלמה

בחלקו השמאלי של גב המצלמה נמצא המסך. מדובר במסך בגודל 3 אינטש וברזולוציית 460 אלף פיקסלים, שמתפקד מצוין בכל תנאי התאורה. ניתן גם לכוון את המסך ולהתאים את הצבעים והרוויה בו אישית למשתמש –  לא פונקציה שזמינה בכל מצלמה.

מעל הפינה השמאלית של המסך נמצא המתג שמקפיץ את הפלאש, גם הוא מעט נוקשה. מימין למסך ישנו טור של ארבעה כפתורים הרלוונטיים למצב הצפייה בתמונות: זום, צפייה בתמונות כרשת, מעבר למצב צפייה בתמונות וכפתור מחיקה. רביעית הכפתורים נוחה ללחיצה, אם כי הסדר שלהם מעט משונה.

עוד בגב המצלמה נמצאים כפתור Info המשנה את התצוגה על גבי המסך, כפתור Menu וכפתור להקלטת וידיאו מיידית. כפתור הקלטת הוידיאו נמצא במקום בו לרוב נמצאת האגודל בעת החזקת המצלמה. וקרה מספר פעמים שהתחלנו הקלטת וידיאו מבלי להתכוון.

לצדם נמצאת חוגת ניווט – 5 לחצני הניווט הרגילים מוקפים חוגה שאמורה להפוך את השליטה בערכי המצלמה לקלה יותר. במצב הידני החוגה שולטת אוטומטית בזמני החשיפה, לחיצה על הלחצן העליון מעבירה את השליטה למצב בו הכפתורים לצדדים והגלגלת שולטים במפתח הצמצם (בין 3.5 ל-22) והעליון/תחתון שולטים בזמני החשיפה הנעים בין 60 ל-1/4000 שניות. כאמור, זו צורת שליטה לא רעה –  למצלמה פשוטה. עבור מצלמה שכזו, זה פשוט לא מספיק.

מימין המצלמה נמצא מכסה המסתיר יציאת mini-HDMI וחיבור Mini-USB.

Olympus E-PL2
המסך בגודל 3 אינטש וברזולוציית 460 אלף פיקסלים, ומתפקד מצוין בכל תנאי התאורה. לצדו ישנו טור של ארבעה כפתורים הרלוונטיים למצב הצפייה בתמונות, וכן גלגלת תפעולית

לחיצה על הכפתור המרכזי פותחת תפריט על חלקו הימני של המסך. בכל מצב צילום מתאפשרים שינויים שונים באופי הצילום. במצב הידני ניתן לשלוט דרך התפריט הזה כמעט בכל אספקט שניתן להעלות על הדעת: ISO, תזמון ועצמת פלאש, זיהוי פנים, מיקוד (אוטומטי, ידני ועוד), אפקטים (שחור לבן, צבעים חיים, וגם כאלו ממצבי צילום אחרים) איזון לובן, צילום עצמי, יחס תמונה, מיקוד, פיצוי חשיפה ועוד שלל אפשרויות. למעשה, הרשימה כל כך ארוכה שהתפריט נחלק לשני מסכים. זה לא מאוד נוח, ולטעמנו חלק מהאפשרויות הפחות פופולריות יכלו לחכות בתפריטים פנימיים.

ייאמר לזכות אולימפוס שהמצלמה מרגישה טוב מאוד ביד, ולמרות גוף שכולו פלסטיק איכות הבנייה מרשימה למדי. אפילו חלקים שנדמים רופפים, כמו הפלאש, מתבררים כחזקים ועמידים למדי.

תכולת הערכה מכילה מצלמה, עדשת 14-42 מ"מ, כבל חשמל, מטען, סוללה, כבל מיני USB-AV וכבל מיני HDMI, שרוך נשיאה ודיסק התקנה.

החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
טכנולוגיה שקיימת בחלק מהמצלמות הקומפקטיות, שבה המצלמה מזהה פנים בסצינה, מתמקדת עליהן ומתאימה את החשיפה בצורה אופטימלית.
במצב צילום אוטומטי או חצי אוטומטי (P), לא תמיד מצליחה המצלמה לקבוע נכונה את החשיפה הרצויה. בסצנות עם ניגודיות גבוהה, כמו בשלג או בשעת צהריים קייצית, עלול לקרות שהמצלמה מזהה כמות אור רבה ומשתמשת בערכי צמצם ותריס שעלולים להוצי תמונה כהה מאוד, או להיפך - לשרוף את התמונה. לכן קיימת פונקציה של פיצוי חשיפה, כלומר תיקון ידני של החשיפה שמעריכה המצלמה, כך שהתמונה תצא לשביעות רצון הצלם. פונקציה זו מסומנת בדרך כלל באותיות EV.

נוחות שימוש

(20% מהציון הסופי)
7 מתוך 10

המצלמות בסדרת Pen של אולימפוס הן בעלות מאפייני DSLR מובהקים, כמו חיישן גדול יחסית ועדשות מתחלפות, אך חוויית הצילום נותרה בדרך כלל כמו בצילום עם מצלמה קומפקטית. השליטה הידנית קיימת במלואה אך אינה זמינה או מזמינה כמו במצלמות רפלקס  רגילות; כלומר, אין שילובים של חוגות וכפתורים כדי לשלוט בצמצם או בזמן החשיפה וכדומה. השליטה הידנית הזו קבורה בתפריטים  בצורה האופיינית לפושרות שבמצלמות הפוקט. המוגבלות הזו אינה מתיישבת עם הרעיון של מצלמות 4/3. במקום DSLR מוקטנת (42X72.7X115.4, 362 גרם) תקבלו למעשה DSLR מוגבלת. הפשרה על האיכות והעינית תמורת גודל ומשקל אינה רלוונטית, פשוט כיוון שחווית הצילום שונה מהיסוד.

Olympus E-PL2
המצלמות בסדרת Pen של אולימפוס הן בעלות מאפייני DSLR מובהקים, כמו חיישן גדול יחסית ועדשות מתחלפות, אך חוויית הצילום נותרה בדרך כלל כמו בצילום עם מצלמה קומפקטית

מבחינת תפעול, המצלמה מאופיינת בצורה דומה למצלמת פוקט ממוצעת. בראש המצלמה כפתור הפעלה שקוע מעט אם כי נוח ללחיצה, ולצדו נורת חיווי כחולה המיידעת שהמצלמה דולקת. עוד בראש המצלמה נמצאת חוגת השליטה, זו קטנה ומעט נוקשה אך נוחה בסך הכל. בין החוגה לכפתור נמצא הדק הצילום. הוא נוקשה למדי ללחיצה, וזה משפיע על יציבות האחיזה של המצלמה.

מעל חיבור העדשה נמצא חיבור Hot-Shoe שמאפשר לחבר שלל תוספות למצלמה, החל מפלאש חיצוני, דרך מיקרופון להקלטת סאונד משופרת ועד מתאם Bluetooth. החיבור מכוסה בכיסוי פלסטיק, ולצדו הפלאש המובנה.

Olympus E-PL2
בראש המצלמה נמצאים כפתור הפעלה, חוגת השליטה, הדק הצילום הנוקשה למדי וחיבור העדשה נמצא חיבור Hot-Shoe שמאפשר לחבר שלל תוספות למצלמה

בחלקו השמאלי של גב המצלמה נמצא המסך. מדובר במסך בגודל 3 אינטש וברזולוציית 460 אלף פיקסלים, שמתפקד מצוין בכל תנאי התאורה. ניתן גם לכוון את המסך ולהתאים את הצבעים והרוויה בו אישית למשתמש –  לא פונקציה שזמינה בכל מצלמה.

מעל הפינה השמאלית של המסך נמצא המתג שמקפיץ את הפלאש, גם הוא מעט נוקשה. מימין למסך ישנו טור של ארבעה כפתורים הרלוונטיים למצב הצפייה בתמונות: זום, צפייה בתמונות כרשת, מעבר למצב צפייה בתמונות וכפתור מחיקה. רביעית הכפתורים נוחה ללחיצה, אם כי הסדר שלהם מעט משונה.

עוד בגב המצלמה נמצאים כפתור Info המשנה את התצוגה על גבי המסך, כפתור Menu וכפתור להקלטת וידיאו מיידית. כפתור הקלטת הוידיאו נמצא במקום בו לרוב נמצאת האגודל בעת החזקת המצלמה. וקרה מספר פעמים שהתחלנו הקלטת וידיאו מבלי להתכוון.

לצדם נמצאת חוגת ניווט – 5 לחצני הניווט הרגילים מוקפים חוגה שאמורה להפוך את השליטה בערכי המצלמה לקלה יותר. במצב הידני החוגה שולטת אוטומטית בזמני החשיפה, לחיצה על הלחצן העליון מעבירה את השליטה למצב בו הכפתורים לצדדים והגלגלת שולטים במפתח הצמצם (בין 3.5 ל-22) והעליון/תחתון שולטים בזמני החשיפה הנעים בין 60 ל-1/4000 שניות. כאמור, זו צורת שליטה לא רעה –  למצלמה פשוטה. עבור מצלמה שכזו, זה פשוט לא מספיק.

מימין המצלמה נמצא מכסה המסתיר יציאת mini-HDMI וחיבור Mini-USB.

Olympus E-PL2
המסך בגודל 3 אינטש וברזולוציית 460 אלף פיקסלים, ומתפקד מצוין בכל תנאי התאורה. לצדו ישנו טור של ארבעה כפתורים הרלוונטיים למצב הצפייה בתמונות, וכן גלגלת תפעולית

לחיצה על הכפתור המרכזי פותחת תפריט על חלקו הימני של המסך. בכל מצב צילום מתאפשרים שינויים שונים באופי הצילום. במצב הידני ניתן לשלוט דרך התפריט הזה כמעט בכל אספקט שניתן להעלות על הדעת: ISO, תזמון ועצמת פלאש, זיהוי פנים, מיקוד (אוטומטי, ידני ועוד), אפקטים (שחור לבן, צבעים חיים, וגם כאלו ממצבי צילום אחרים) איזון לובן, צילום עצמי, יחס תמונה, מיקוד, פיצוי חשיפה ועוד שלל אפשרויות. למעשה, הרשימה כל כך ארוכה שהתפריט נחלק לשני מסכים. זה לא מאוד נוח, ולטעמנו חלק מהאפשרויות הפחות פופולריות יכלו לחכות בתפריטים פנימיים.

ייאמר לזכות אולימפוס שהמצלמה מרגישה טוב מאוד ביד, ולמרות גוף שכולו פלסטיק איכות הבנייה מרשימה למדי. אפילו חלקים שנדמים רופפים, כמו הפלאש, מתבררים כחזקים ועמידים למדי.

תכולת הערכה מכילה מצלמה, עדשת 14-42 מ"מ, כבל חשמל, מטען, סוללה, כבל מיני USB-AV וכבל מיני HDMI, שרוך נשיאה ודיסק התקנה.

החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
טכנולוגיה שקיימת בחלק מהמצלמות הקומפקטיות, שבה המצלמה מזהה פנים בסצינה, מתמקדת עליהן ומתאימה את החשיפה בצורה אופטימלית.
במצב צילום אוטומטי או חצי אוטומטי (P), לא תמיד מצליחה המצלמה לקבוע נכונה את החשיפה הרצויה. בסצנות עם ניגודיות גבוהה, כמו בשלג או בשעת צהריים קייצית, עלול לקרות שהמצלמה מזהה כמות אור רבה ומשתמשת בערכי צמצם ותריס שעלולים להוצי תמונה כהה מאוד, או להיפך - לשרוף את התמונה. לכן קיימת פונקציה של פיצוי חשיפה, כלומר תיקון ידני של החשיפה שמעריכה המצלמה, כך שהתמונה תצא לשביעות רצון הצלם. פונקציה זו מסומנת בדרך כלל באותיות EV.

נוחות שימוש

(20% מהציון הסופי)
7 מתוך 10

המצלמות בסדרת Pen של אולימפוס הן בעלות מאפייני DSLR מובהקים, כמו חיישן גדול יחסית ועדשות מתחלפות, אך חוויית הצילום נותרה בדרך כלל כמו בצילום עם מצלמה קומפקטית. השליטה הידנית קיימת במלואה אך אינה זמינה או מזמינה כמו במצלמות רפלקס  רגילות; כלומר, אין שילובים של חוגות וכפתורים כדי לשלוט בצמצם או בזמן החשיפה וכדומה. השליטה הידנית הזו קבורה בתפריטים  בצורה האופיינית לפושרות שבמצלמות הפוקט. המוגבלות הזו אינה מתיישבת עם הרעיון של מצלמות 4/3. במקום DSLR מוקטנת (42X72.7X115.4, 362 גרם) תקבלו למעשה DSLR מוגבלת. הפשרה על האיכות והעינית תמורת גודל ומשקל אינה רלוונטית, פשוט כיוון שחווית הצילום שונה מהיסוד.

Olympus E-PL2
המצלמות בסדרת Pen של אולימפוס הן בעלות מאפייני DSLR מובהקים, כמו חיישן גדול יחסית ועדשות מתחלפות, אך חוויית הצילום נותרה בדרך כלל כמו בצילום עם מצלמה קומפקטית

מבחינת תפעול, המצלמה מאופיינת בצורה דומה למצלמת פוקט ממוצעת. בראש המצלמה כפתור הפעלה שקוע מעט אם כי נוח ללחיצה, ולצדו נורת חיווי כחולה המיידעת שהמצלמה דולקת. עוד בראש המצלמה נמצאת חוגת השליטה, זו קטנה ומעט נוקשה אך נוחה בסך הכל. בין החוגה לכפתור נמצא הדק הצילום. הוא נוקשה למדי ללחיצה, וזה משפיע על יציבות האחיזה של המצלמה.

מעל חיבור העדשה נמצא חיבור Hot-Shoe שמאפשר לחבר שלל תוספות למצלמה, החל מפלאש חיצוני, דרך מיקרופון להקלטת סאונד משופרת ועד מתאם Bluetooth. החיבור מכוסה בכיסוי פלסטיק, ולצדו הפלאש המובנה.

Olympus E-PL2
בראש המצלמה נמצאים כפתור הפעלה, חוגת השליטה, הדק הצילום הנוקשה למדי וחיבור העדשה נמצא חיבור Hot-Shoe שמאפשר לחבר שלל תוספות למצלמה

בחלקו השמאלי של גב המצלמה נמצא המסך. מדובר במסך בגודל 3 אינטש וברזולוציית 460 אלף פיקסלים, שמתפקד מצוין בכל תנאי התאורה. ניתן גם לכוון את המסך ולהתאים את הצבעים והרוויה בו אישית למשתמש –  לא פונקציה שזמינה בכל מצלמה.

מעל הפינה השמאלית של המסך נמצא המתג שמקפיץ את הפלאש, גם הוא מעט נוקשה. מימין למסך ישנו טור של ארבעה כפתורים הרלוונטיים למצב הצפייה בתמונות: זום, צפייה בתמונות כרשת, מעבר למצב צפייה בתמונות וכפתור מחיקה. רביעית הכפתורים נוחה ללחיצה, אם כי הסדר שלהם מעט משונה.

עוד בגב המצלמה נמצאים כפתור Info המשנה את התצוגה על גבי המסך, כפתור Menu וכפתור להקלטת וידיאו מיידית. כפתור הקלטת הוידיאו נמצא במקום בו לרוב נמצאת האגודל בעת החזקת המצלמה. וקרה מספר פעמים שהתחלנו הקלטת וידיאו מבלי להתכוון.

לצדם נמצאת חוגת ניווט – 5 לחצני הניווט הרגילים מוקפים חוגה שאמורה להפוך את השליטה בערכי המצלמה לקלה יותר. במצב הידני החוגה שולטת אוטומטית בזמני החשיפה, לחיצה על הלחצן העליון מעבירה את השליטה למצב בו הכפתורים לצדדים והגלגלת שולטים במפתח הצמצם (בין 3.5 ל-22) והעליון/תחתון שולטים בזמני החשיפה הנעים בין 60 ל-1/4000 שניות. כאמור, זו צורת שליטה לא רעה –  למצלמה פשוטה. עבור מצלמה שכזו, זה פשוט לא מספיק.

מימין המצלמה נמצא מכסה המסתיר יציאת mini-HDMI וחיבור Mini-USB.

Olympus E-PL2
המסך בגודל 3 אינטש וברזולוציית 460 אלף פיקסלים, ומתפקד מצוין בכל תנאי התאורה. לצדו ישנו טור של ארבעה כפתורים הרלוונטיים למצב הצפייה בתמונות, וכן גלגלת תפעולית

לחיצה על הכפתור המרכזי פותחת תפריט על חלקו הימני של המסך. בכל מצב צילום מתאפשרים שינויים שונים באופי הצילום. במצב הידני ניתן לשלוט דרך התפריט הזה כמעט בכל אספקט שניתן להעלות על הדעת: ISO, תזמון ועצמת פלאש, זיהוי פנים, מיקוד (אוטומטי, ידני ועוד), אפקטים (שחור לבן, צבעים חיים, וגם כאלו ממצבי צילום אחרים) איזון לובן, צילום עצמי, יחס תמונה, מיקוד, פיצוי חשיפה ועוד שלל אפשרויות. למעשה, הרשימה כל כך ארוכה שהתפריט נחלק לשני מסכים. זה לא מאוד נוח, ולטעמנו חלק מהאפשרויות הפחות פופולריות יכלו לחכות בתפריטים פנימיים.

ייאמר לזכות אולימפוס שהמצלמה מרגישה טוב מאוד ביד, ולמרות גוף שכולו פלסטיק איכות הבנייה מרשימה למדי. אפילו חלקים שנדמים רופפים, כמו הפלאש, מתבררים כחזקים ועמידים למדי.

תכולת הערכה מכילה מצלמה, עדשת 14-42 מ"מ, כבל חשמל, מטען, סוללה, כבל מיני USB-AV וכבל מיני HDMI, שרוך נשיאה ודיסק התקנה.

החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
טכנולוגיה שקיימת בחלק מהמצלמות הקומפקטיות, שבה המצלמה מזהה פנים בסצינה, מתמקדת עליהן ומתאימה את החשיפה בצורה אופטימלית.
במצב צילום אוטומטי או חצי אוטומטי (P), לא תמיד מצליחה המצלמה לקבוע נכונה את החשיפה הרצויה. בסצנות עם ניגודיות גבוהה, כמו בשלג או בשעת צהריים קייצית, עלול לקרות שהמצלמה מזהה כמות אור רבה ומשתמשת בערכי צמצם ותריס שעלולים להוצי תמונה כהה מאוד, או להיפך - לשרוף את התמונה. לכן קיימת פונקציה של פיצוי חשיפה, כלומר תיקון ידני של החשיפה שמעריכה המצלמה, כך שהתמונה תצא לשביעות רצון הצלם. פונקציה זו מסומנת בדרך כלל באותיות EV.

נוחות שימוש

(20% מהציון הסופי)
7 מתוך 10

המצלמות בסדרת Pen של אולימפוס הן בעלות מאפייני DSLR מובהקים, כמו חיישן גדול יחסית ועדשות מתחלפות, אך חוויית הצילום נותרה בדרך כלל כמו בצילום עם מצלמה קומפקטית. השליטה הידנית קיימת במלואה אך אינה זמינה או מזמינה כמו במצלמות רפלקס  רגילות; כלומר, אין שילובים של חוגות וכפתורים כדי לשלוט בצמצם או בזמן החשיפה וכדומה. השליטה הידנית הזו קבורה בתפריטים  בצורה האופיינית לפושרות שבמצלמות הפוקט. המוגבלות הזו אינה מתיישבת עם הרעיון של מצלמות 4/3. במקום DSLR מוקטנת (42X72.7X115.4, 362 גרם) תקבלו למעשה DSLR מוגבלת. הפשרה על האיכות והעינית תמורת גודל ומשקל אינה רלוונטית, פשוט כיוון שחווית הצילום שונה מהיסוד.

Olympus E-PL2
המצלמות בסדרת Pen של אולימפוס הן בעלות מאפייני DSLR מובהקים, כמו חיישן גדול יחסית ועדשות מתחלפות, אך חוויית הצילום נותרה בדרך כלל כמו בצילום עם מצלמה קומפקטית

מבחינת תפעול, המצלמה מאופיינת בצורה דומה למצלמת פוקט ממוצעת. בראש המצלמה כפתור הפעלה שקוע מעט אם כי נוח ללחיצה, ולצדו נורת חיווי כחולה המיידעת שהמצלמה דולקת. עוד בראש המצלמה נמצאת חוגת השליטה, זו קטנה ומעט נוקשה אך נוחה בסך הכל. בין החוגה לכפתור נמצא הדק הצילום. הוא נוקשה למדי ללחיצה, וזה משפיע על יציבות האחיזה של המצלמה.

מעל חיבור העדשה נמצא חיבור Hot-Shoe שמאפשר לחבר שלל תוספות למצלמה, החל מפלאש חיצוני, דרך מיקרופון להקלטת סאונד משופרת ועד מתאם Bluetooth. החיבור מכוסה בכיסוי פלסטיק, ולצדו הפלאש המובנה.

Olympus E-PL2
בראש המצלמה נמצאים כפתור הפעלה, חוגת השליטה, הדק הצילום הנוקשה למדי וחיבור העדשה נמצא חיבור Hot-Shoe שמאפשר לחבר שלל תוספות למצלמה

בחלקו השמאלי של גב המצלמה נמצא המסך. מדובר במסך בגודל 3 אינטש וברזולוציית 460 אלף פיקסלים, שמתפקד מצוין בכל תנאי התאורה. ניתן גם לכוון את המסך ולהתאים את הצבעים והרוויה בו אישית למשתמש –  לא פונקציה שזמינה בכל מצלמה.

מעל הפינה השמאלית של המסך נמצא המתג שמקפיץ את הפלאש, גם הוא מעט נוקשה. מימין למסך ישנו טור של ארבעה כפתורים הרלוונטיים למצב הצפייה בתמונות: זום, צפייה בתמונות כרשת, מעבר למצב צפייה בתמונות וכפתור מחיקה. רביעית הכפתורים נוחה ללחיצה, אם כי הסדר שלהם מעט משונה.

עוד בגב המצלמה נמצאים כפתור Info המשנה את התצוגה על גבי המסך, כפתור Menu וכפתור להקלטת וידיאו מיידית. כפתור הקלטת הוידיאו נמצא במקום בו לרוב נמצאת האגודל בעת החזקת המצלמה. וקרה מספר פעמים שהתחלנו הקלטת וידיאו מבלי להתכוון.

לצדם נמצאת חוגת ניווט – 5 לחצני הניווט הרגילים מוקפים חוגה שאמורה להפוך את השליטה בערכי המצלמה לקלה יותר. במצב הידני החוגה שולטת אוטומטית בזמני החשיפה, לחיצה על הלחצן העליון מעבירה את השליטה למצב בו הכפתורים לצדדים והגלגלת שולטים במפתח הצמצם (בין 3.5 ל-22) והעליון/תחתון שולטים בזמני החשיפה הנעים בין 60 ל-1/4000 שניות. כאמור, זו צורת שליטה לא רעה –  למצלמה פשוטה. עבור מצלמה שכזו, זה פשוט לא מספיק.

מימין המצלמה נמצא מכסה המסתיר יציאת mini-HDMI וחיבור Mini-USB.

Olympus E-PL2
המסך בגודל 3 אינטש וברזולוציית 460 אלף פיקסלים, ומתפקד מצוין בכל תנאי התאורה. לצדו ישנו טור של ארבעה כפתורים הרלוונטיים למצב הצפייה בתמונות, וכן גלגלת תפעולית

לחיצה על הכפתור המרכזי פותחת תפריט על חלקו הימני של המסך. בכל מצב צילום מתאפשרים שינויים שונים באופי הצילום. במצב הידני ניתן לשלוט דרך התפריט הזה כמעט בכל אספקט שניתן להעלות על הדעת: ISO, תזמון ועצמת פלאש, זיהוי פנים, מיקוד (אוטומטי, ידני ועוד), אפקטים (שחור לבן, צבעים חיים, וגם כאלו ממצבי צילום אחרים) איזון לובן, צילום עצמי, יחס תמונה, מיקוד, פיצוי חשיפה ועוד שלל אפשרויות. למעשה, הרשימה כל כך ארוכה שהתפריט נחלק לשני מסכים. זה לא מאוד נוח, ולטעמנו חלק מהאפשרויות הפחות פופולריות יכלו לחכות בתפריטים פנימיים.

ייאמר לזכות אולימפוס שהמצלמה מרגישה טוב מאוד ביד, ולמרות גוף שכולו פלסטיק איכות הבנייה מרשימה למדי. אפילו חלקים שנדמים רופפים, כמו הפלאש, מתבררים כחזקים ועמידים למדי.

תכולת הערכה מכילה מצלמה, עדשת 14-42 מ"מ, כבל חשמל, מטען, סוללה, כבל מיני USB-AV וכבל מיני HDMI, שרוך נשיאה ודיסק התקנה.

החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
טכנולוגיה שקיימת בחלק מהמצלמות הקומפקטיות, שבה המצלמה מזהה פנים בסצינה, מתמקדת עליהן ומתאימה את החשיפה בצורה אופטימלית.
במצב צילום אוטומטי או חצי אוטומטי (P), לא תמיד מצליחה המצלמה לקבוע נכונה את החשיפה הרצויה. בסצנות עם ניגודיות גבוהה, כמו בשלג או בשעת צהריים קייצית, עלול לקרות שהמצלמה מזהה כמות אור רבה ומשתמשת בערכי צמצם ותריס שעלולים להוצי תמונה כהה מאוד, או להיפך - לשרוף את התמונה. לכן קיימת פונקציה של פיצוי חשיפה, כלומר תיקון ידני של החשיפה שמעריכה המצלמה, כך שהתמונה תצא לשביעות רצון הצלם. פונקציה זו מסומנת בדרך כלל באותיות EV.

זמן אתחול וזמן מחזור

(10% מהציון הסופי)
7.5 מתוך 10

זמני המחזור של ה- Pen E-PL2 משונים למדי. מצד אחד, ניתן לצלם אוטומטית הרבה, ובקצב די טוב. במצב צילום P ובמצב האוטומטי הצלחנו לצלם בקצב של כשלוש-ארבע תמונות בשנייה, כאשר ב-RAW  ישנה הגבלה של עד 10 תמונות. בצילום עם פלאש אפשר לסחוט מהמצלמה תמונה כל שנייה - שתיים. בסה"כ נתונים טובים למדי.

מצד שני, בצילום רציף מגיעים לאותם מספרים בלחיצה רצופה. כך שאין יתרון מיוחד בפונקציה הזו.


גם זמני המיקוד של המצלמה טובים בסך הכל, והיא מוכנה לצילום הראשון תוך כשנייה-שתיים. מספרים טובים למדי, אם כי מעט פחות משל DSLR תקניות.

הבעיה האמיתית מתחילה בזמני העיבוד של המצלמה. הסתמן סוג של יחס בין זמן החשיפה בצילום לזמן העיבוד. ככל שהחשיפה הייתה ארוכה יותר, כך ארך גם זמן העיבוד של המצלמה. בצילומי לילה בהם הארכנו את החשיפה לכ-30 שניות, התקבל זמן עיבוד דומה. זה עניין בעייתי שטרם נתקלנו בו, אף לא במצלמות פשוטות בהרבה. מקובל שחשיפה ארוכה גוררת עיבוד ארוך מהרגיל (בשניות ספורות), אך כאשר ההמתנה עולה על זמן הצילום, זהו פשוט אבסורד. אפשר לומר שחשיפות ארוכות שכאלה אינן דבר שבשגרה, אך גם 5 שניות המתנה ל-5 שניות חשיפה הן זמן יקר בסיטואציות מסוימות.

זמן אתחול וזמן מחזור

(10% מהציון הסופי)
7.5 מתוך 10

זמני המחזור של ה- Pen E-PL2 משונים למדי. מצד אחד, ניתן לצלם אוטומטית הרבה, ובקצב די טוב. במצב צילום P ובמצב האוטומטי הצלחנו לצלם בקצב של כשלוש-ארבע תמונות בשנייה, כאשר ב-RAW  ישנה הגבלה של עד 10 תמונות. בצילום עם פלאש אפשר לסחוט מהמצלמה תמונה כל שנייה - שתיים. בסה"כ נתונים טובים למדי.

מצד שני, בצילום רציף מגיעים לאותם מספרים בלחיצה רצופה. כך שאין יתרון מיוחד בפונקציה הזו.


גם זמני המיקוד של המצלמה טובים בסך הכל, והיא מוכנה לצילום הראשון תוך כשנייה-שתיים. מספרים טובים למדי, אם כי מעט פחות משל DSLR תקניות.

הבעיה האמיתית מתחילה בזמני העיבוד של המצלמה. הסתמן סוג של יחס בין זמן החשיפה בצילום לזמן העיבוד. ככל שהחשיפה הייתה ארוכה יותר, כך ארך גם זמן העיבוד של המצלמה. בצילומי לילה בהם הארכנו את החשיפה לכ-30 שניות, התקבל זמן עיבוד דומה. זה עניין בעייתי שטרם נתקלנו בו, אף לא במצלמות פשוטות בהרבה. מקובל שחשיפה ארוכה גוררת עיבוד ארוך מהרגיל (בשניות ספורות), אך כאשר ההמתנה עולה על זמן הצילום, זהו פשוט אבסורד. אפשר לומר שחשיפות ארוכות שכאלה אינן דבר שבשגרה, אך גם 5 שניות המתנה ל-5 שניות חשיפה הן זמן יקר בסיטואציות מסוימות.

סוללה

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

ה- E-PL2 פועלת באמצעות סוללת ליתיום-יון בעלת קיבולת של 1150mAh הנטענת במטען ייעודי. על אף הקיבולת המרשימה, הסוללה הספיקה לכ-600 תמונות בלבד. לא מדובר בנתון מבריק במיוחד, אם כי נתקלנו בגרועים ממנו. רוב התמונות שצולמו היו שגרתיות,  כשליש היו עם מבזק, ועוד כ-50 תמונות צולמו בחשיפות ארוכות של למעלה מ-10 שניות, שכנראה השפיעו גם הן על צריכת הסוללה.

סוללה

(10% מהציון הסופי)
8 מתוך 10

ה- E-PL2 פועלת באמצעות סוללת ליתיום-יון בעלת קיבולת של 1150mAh הנטענת במטען ייעודי. על אף הקיבולת המרשימה, הסוללה הספיקה לכ-600 תמונות בלבד. לא מדובר בנתון מבריק במיוחד, אם כי נתקלנו בגרועים ממנו. רוב התמונות שצולמו היו שגרתיות,  כשליש היו עם מבזק, ועוד כ-50 תמונות צולמו בחשיפות ארוכות של למעלה מ-10 שניות, שכנראה השפיעו גם הן על צריכת הסוללה.

רוצה שנשלח לך סקירות וחדשות למייל?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
loader image
מילון מונחי מצלמות
לכל המונחים>>
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply