במהלך השידור החי השבועי שנערך בערוץ היוטיוב של Wisebuy בימי שלישי ב-15:30, עלתה שאלה של גולש שרכש אייפון XR לאחרונה. חודש לאחר מכן התגלתה תקלה במסך המגע והוא ניגש לחנות. הם ניסו לעזור לו אך לא הצליחו, לכן הפנו אותו למעבדת DCS. 



בישראל ניתן לקבל שירות לכל מכשיר אפל דרך מעבדת DCS או המעבדה של iDigital. השירות ניתן ללא תלות במדינה שבה המכשיר נרכש או מי מכר אותו, כל עוד המכשיר מכוסה באחריות הם יטפלו בו.

כשמתקשרים ל-DCS, הדבר הראשון שהם רוצים לדעת זה את מספר ה-IMEI של המכשיר - זהו מספר מזהה ייחודי שאינו ניתן לשינוי ולפיו הם יודעים אם המכשיר מכוסה באחריות או לא. כשהלקוח פנה למעבדה, הוא נתקל בסירוב ללא הסבר, חוץ מזה שלמכשיר אין אחריות והם הודיעו על זה מראש, כך לפיו. DCS הפנו אותו חזרה לחנות.

הלקוח חזר לחנות וסיפר להם את מה שאמרו לו במעבדה, ובתשובה אמרו לו שיביא את המכשיר והם יסתדרו, כלומר הם יתקנו לו אותו. הלקוח לא רצה לתת להם את המכשיר, שכן הוא בן חודש, הוא קנה מכשיר עם אחריות רשמית ויתרה מכך, שילם מחיר גבוה מהממוצע - 2,600 שקל, ואם אי אפשר להכניס אותו למעבדה הרשמית, איזה תיקון שהם יעשו יתבצע עם חלקים לא מקוריים.
בשלב זה הלקוח פנה אלינו ואנחנו פנינו ל-DCS והעמדנו פנים שאנחנו בעלי המכשיר.

נציגה: DCS שלום
כתב: היי יש לי בעיה באייפון XR שקניתי ממש עכשיו, אמרו לי לפנות אליכם
נציגה: מה מספר ה-IMEI?
כתב: (מקריא את המספר)
נציגה: הוא לא באחריות. אם אתה רוצה... אה הוא לא יכול לקבל פה שירות בכלל
כתב: מה זאת אומרת?
נציגה: תצטרך לפנות לאפל
כתב: קניתי אותו, כמה זה, לפני פחות מחדש
נציגה: לא משנה הוא לא מקבל פה שירות
כתב: רגע אבל רשום על הקבלה 12 חודשי אחריות על ידי DCS
נציגה: אתה תצטרך לפנות לאפל הוא לא מקבל שירות, אני לא יכולה לעזור לך אנחנו לא נוכל לקבל אותו
כתב: כן אבל למה? מה אני מפספס?
נציגה: אז אהה תשאל את אפל הם יתנו לך את כל התשובות
כתב: אין טלפון 1-800 אפל, יש DCS
נציגה: אז אני אתן לך טלפון של אפל
כתב: כן אבל את זאת שאומרת לי לא אז אני שואל אותך למה לא כדי שאני אדע
נציגה: אז תבדוק עם אפל הם יתנו לך את התשובה
כתב: זאת לא התשובה ללמה לא
נציגה: אנחנו לא יכולים לתת שירות
כתב: כן אז זה מה שאני מנסה להבין, למה לא? כי?
נציגה: כי אתה צריך לבדוק עם אפל
כתב: לא, רגע, גבירתי אני ממש רק רוצה את התשובה לשאלה ללמה אני לא יכול
נציגה: כי המכשיר הזה, הדגמים האלה שהם ישנים, אהה יש איזשהו הסכם של אפל עם החנות או אני לא יודעת עם מה.. תבדוק איתם, שהם לא מקבלים פה שירות, כאילו המכשיר הזה נמכר מראש בלי אחריות
כתב: מה זאת אומרת, אין כזה דבר
נציגה: אז יש כזה דבר, בגלל זה אני אומרת שתפנה לאפל
כתב: העניין הוא שעל הקבלה כתוב 12 חודשי אחריות על ידי DCS
נציגה: בסדר אז תבדוק או עם החנות או עם אפל. אנחנו לא נקבל אותו, אנחנו לא יכולים לתת לו שירות
נציגה: ספציפית המכשיר הזה נמכר מראש בלי אחריות ולכן הוא לא יכול לקבל שירות, גם לא בתשלום
כתב: רגע ואיך הייתי יודע שאין לו אחריות? הרי אין כזה דבר בלי אחריות
נציגה: לא יודעת, אני לא יודעת אם החנות יודעת או לא יודעת, אין לי מושג. אני מעבדה, אני רק יכולה לומר לך מה דרכנו ומה לא דרכנו. מה שקורה בחנויות זה כבר עניין שלהם
כתב: אז מה שאת אומרת לי זה למרות שהמכשיר חדש ורשום לפנות אליכם, אתם אומרים לא, אל תפנה אלינו, תפנה לאפל שאתם הנציגים שלה מבחינת תיקונים בארץ
נציגה: או שתחזור לחנות ותברר איתם את העניין הזה או שתתקשר לאפל כי דרכנו אתה לא יכול לקבל שירות

בשלב הזה חשדנו שהחנות מכרה מכשיר משומש שכבר עבר אקטיבציה ולכן אין לו אחריות. נזכיר שחוק הגנת הצרכן מבטיח שכל מכשיר חשמלי יהיה מכוסה באחריות למשך התקופה המוצהרת, והיות ועל הקבלה מופיע במפורש 12 חודשי אחריות על ידי DCS - אותה חברה שנפנפה אותנו כרגע, הגענו למבוי סתום. לכן פנינו לנציגות אפל ביוון, שם נמצאים דוברי עברית המספקים שירות לישראל. אחרי שעברנו את הנציגה הראשונה, הגענו לנציגה בכירה יותר וסיפרנו לה את הסיפור.

תרמית האייפון בלי אחריות

כתב: תראי אם אני מכניס את המספר של המכשיר לאתר של ה-Support שמראה אם אתה זכאי לתמיכה כזו או אחרת, אז הוא מופיע שאין לו תמיכה, כאילו זה מוצר ישן.
נציגת אפל: אוקי רגע, לפני כמה זמן קנית אותו?
כתב: חודש
נציגת אפל: קנית אותו לפני חודש?
כתב: כן. את יכולה לראות מתי הוא עבר אקטיבציה לראשונה?
נציגת אפל: אתה יכול להיכנס לאתר של ה-Check Coverage ולהגיד לי מה רשום לך שם או שזה האתר שנכנסת אליו?
כתב: כן כן
נציגת אפל: ומה רשום שם?
כתב: אז Valid Purchase date הוא בירוק אבל Telephone and technical support ו-Repairs and services הם Expired.
נציגת אפל: Expired. אבל כן מעודכן שם תאריך הקנייה?
כתב: אני לא רואה מידע כזה באתר
נציגת אפל: אמרת שיש V שם על ה-Purchase date
כתב: אה כן סליחה לזה את מתכוונת, ה-V ירוק על Valid Purchase date
נציגת אפל: וזה רשום שהוא לא באחריות, ו-DCS לא רצו לתת לך שירות. מי מכר לך את האייפון הזה?
כתב: אומר לה את שם החנות
נציגת אפל: אתה יכול לחזור אליהם את מה שבדקת?
כתב: כן זה העניין הם גם אמרו אנחנו נטפל בזה העניין הוא שאם הוא לא יכול להגיע למעבדה אז אני חושש שהוא יעשה תיקון כזה בעצמו. והטלפון חדש.
נציגת אפל: אתה יכול להגיד לו תחליף לי את המכשיר, אל תעשה לי שום תיקון, קניתי ממך מכשיר לפני חודש.
כתב: הם אומרים במפורש וזה מופיע על הקבלה - 12 חודשי אחריות על ידי DCS ואז -DCS אומרת לי לפנות אליכם ואת אומרת לי תפנה לחנות
נציגת אפל: DCS עובדת לפי הנהלים של אפל, ואם אתה בודק באתר מתי האחריות שלך מסתיימת ואתה רואה שתאריך הקנייה עודכן והמכשיר לא נמצא בתוקף, זה קצת חשוד. קצת הרבה חשוד. זה אומר שכן עודכן תאריך הקנייה, אז האחריות כן התחילה אבל היא כבר לא בתוקף. זה אומר שעברה שנה ואפילו יותר מאז שמישהו הפעיל את האחריות

ביקשנו מהנציגה לבדוק אם היא או אנחנו יכולים לראות מתי המכשיר הופעל. היא ביקשה את מספר ה-IMEI. בנוסף היא ביקשה את החשבונית כדי לראות את תאריך הרכישה. לאחר בדיקה היא חזרה אלי ואמרה את זה:

נציגת אפל: תראה אז הייתי מציעה שתחזור באמת לנקודת המכירה ותבדוק איתו מה קורה
כתב: יש לך איזושהי אינפורמציה לתת לי
נציגת אפל: אני רק יכולה להגיד לך שמשהו פה נראה חשוד ותדבר איתו שיחליף לך את המוצר
כתב: תני לי עוד משהו שיהיה לי על מה להתבסס
נציגת אפל: אתה יכול פשוט ללכת לאתר של אפל ולראות שהמכשיר רשום כלא זכאי לאחריות
כתב: תעזרי לי רק להבין משהו. הרי המוצר נמכר פה בארץ, הוא מוכר אותו
נציגת אפל: זה לא מוכר מורשה של אפל מבחיתנו, לא ספק מורשה
כתב: ומה אם לא, אז מה זה אומר?
נציגת אפל: שאני לא יכולה להגיד לו מה למכור ומה לא, ולדעת מה קורה שם בדיוק בחנות שלו. אני לא יודעת אם הוא עובד לפי הנהלים שלנו
כתב: אוקי אבל הוא לא הבעיה שלי אלא שיש לי מכשיר שאף אחד לא מוכן לטפל בו
נציגת אפל: אני מבינה איך אתה מסתכל על זה
כתב: כי אני תקוע
נציגת אפל: כן הייתי מציעה לחזור אליו הוא כן זה שצריך לטפל בזה במקרה הזה
נציגת אפל: אם היית קונה את זה אצל משווק מורשה אז הייתי לי דרך ליצור קשר ולהבין מה קרה שם ולמה זה קרה. הם מחויבים לעמוד בנהלים של אפל, הוא לא

מתוך הנחה שאפל עוקבת אחרי המלאי שלה, המשכנו ללחוץ על החברה כדי לקבל תשובה כלשהי לגבי מועד ההפעלה של המכשיר, או לפחות ממתי הוא בארץ.

נציגת אפל: בדקתי וזה נראה מכשיר שבכלל אמור להיות בתצוגה. אז בגלל זה אין לו אחריות ואין לו תמיכה. כי זה לא מכשיר שהיה אמור להיות אצל לקוח. זה לא משהו שאמור להגיע ללקוח רגיל, יכול להיות שזה מגיע לשימוש של החנות
כתב: זאת אומרת הוא לקח מכשיר מתצוגה ומכר אותו כמכשיר רגיל?
נציגת אפל: כן, כאילו זה תצוגה או לשימוש של החנות אבל כן
כתב: יש דרך לאדם הפשוט לדעת את זה?
נציגת אפל: לא שאני יודעת

תרמית האייפון בלי אחריות

והנה התשובה לכל הבעיה. החנות מכרה מכשיר Demo - יחידה המיועדת מראש לתצוגה בחנויות ולא למכירה, ולכן היא מגיעה ללא אחריות - היא לא אמורה להיות אצל אף לקוח. אך בעל החנות או מי שסיפק לו את הסחורה, מכר את המכשיר ביודעין שאין לו אחריות, וברווח כלכלי נאה שכן מכשירי הדגמה לרוב נמסרים מטעם החברה או נמכרים במחיר נמוך במיוחד. אך אותה חנות לא הסתפקה בזה, ומכרה את המכשיר ב-2,600 שקל - כ-500 שקל יותר ממכשירים ביבוא מקביל, כביכול כי יש לו אחריות של יבואן רשמי, אך הוא כלל לא מגיע עם אחריות מכל סוג.

יעצנו ללקוח לאסוף את כל האביזרים ויחד עם הידיעה הברורה שמדובר במכשיר הדגמה, לגשת לחנות ולדרוש ממנו להחליף. בעל החנות לא שש לעשות זאת אך לאחר דין ודברים החליף את המכשיר לאחד חדש באריזה.

אז איך תדעו להימנע מלקנות מכשיר כמו זה? ראשית כל מכשיר אפל מגיע בקופסה ארוזה בניילון. אין, ולא משנה מה יגידו, סיבה שבגללה הניילון לא נוכח על הקופסה. אם המכשיר פתוח, אין סיבה לשלם עליו מחיר מלא. בחלקה האחורי של הקופסה אפשר לראות את מספר ה-IMEI. אם כבר אין לכם אותה, גשו להגדרות > כללי > אודות, שם תראו את המספר. באתר https://checkcoverage.apple.com/ הזינו את המספר ולפני הסימון ליד כל שורה אפשר לדעת מה מצבו.