חדשות הצרכנות
סקירות מוצרים
בדקנו והשווינו
מדריכי קנייה
אוזניות
סמארטפונים
טלוויזיות
מחשבים ניידים
משחק מחשב משחק מחשב Forza Motorsport Standard Edition
ציון WiseBuy
8.7
דירוג הגולשים
(0 מתוך 5)

סקירת wisebuy - משחק מחשב משחק מחשב Forza Motorsport Standard Edition

לירן עבדי | 31.10.2023
הטוב
  • מעל 500 מכוניות מפורטות מדהים
  • סאונד לעילא
  • חוויית נהיגה מצוינת
  • משחקיות אונליין מהנה ותחרותית
  • כותר ל"מכורי הגה" אמיתיים
הרע
  • לא יתאים לחובבי מרוצי ארקייד קלילים
  • כל מכונית תובעת התקדמות XP בנפרד
  • בעיות טכניות באגף הגרפי
בשורה התחתונה
מכורי משחקי מרוצים שלא מסתפקים בבחירת רכב אקראית והגעה סתמית לקו הסיום, אמורים להתאהב ב-Motorsport, כותר המרוצים החדש של Forza. יש כאן אפשרויות כיוונון מתקדמות, אינספור מכוניות של יצרניות מוכרות והעתקים סופר-מדויקים בפן הגרפי של המון רכבי ספורט פופולריים. כאן גם המקום להבהיר: לא מדובר בחווית ארקייד קלילה וספונטנית ו-Motorsport בהחלט אינו מתאים לכולם, אלא בעיקר ל"חולי הגה" שמוקירים הערכה כה תהומית כלפי כל חלק זניח ברכב שלהם, כזה "שיגלח" עוד כמה מאיות שניה מהמתחרה ויביא לכם את הניצחון המיוחל.
הקדמה

הכותר Forza Motorsport הוא משחק מרוצים שפותח על ידי Turn 10 Studios והופץ על ידי Xbox Game Studios ב-10 באוקטובר לקונסולות Xbox Series X/S וכן למחשב האישי, שגרסתו נבדקה בסקירה זו. המשחק Motorsport הוא הכותר ה-13 בסדרת Forza ולמרות שממוספר כשמיני בסאגת Forza Motorsport, הוא נחשב ל-reboot ואינו ממשיך את הספירה הרשמית בסדרה. המשחק החדש מבטיח מעל 500 רכבים, 800 שדרוגים ו-20 מסלולי מרוץ חדשים.

תודה לבנדא מגנטיק על עותק לסיקור המשחק

עלילה

(30% מהציון הסופי)
7.5 מתוך 10

ממשחקי מרוצים קשה לדרוש עלילה מסועפת או מתוחכמת מדי ואף מופרך פי כמה לתבוע זאת מסדרה כה "טכני" כמו Motorsport. כפי שנגלה בהמשך באגף משחקיות, סדרת המרוצים התחרותית מקדשת את האספקט המקצועי יותר מהכל; המשמעות היא שאין כאן איזה סיפור סוחט דמעות ואפילו דרמה קטנה בין יריבים מרים לא תמצאו כאן, גם במסגרת הקמפיין ליחיד או זה המכונה "מצב קריירה" במקרה שלפנינו. מה כן יש בכל זאת שנחשב לחוויית Single Player? טורניר The Builders Cup המכיל 5 סוגי טורנירים בעלי אופי שונה, עם קריטריונים שונים לזכיה בכל מירוץ.


Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה
Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


אופי סגנון המשחק משתנה, בין מרוצים מבוססים על מכוניות מודרניות בקטגוריית Super Sedan, מרוצי Legacy מבוססי רכבי רטרו או למשל מרוצי Enthusiast המתנהלים בין רכבי Mazda MX-5 או Track Specials המתנהל במסלולים באווירת שנות ה-80 וה-90. בשורה התחתונה, זה בערך הכי קרוב שתקבלו למשהו שיכול להיות מכונה "עלילה" וממשחק מרוצים כה מקצועי קשה לצפות ליותר מכך, הוגן להוסיף.

גרפיקה וסאונד

(30% מהציון הסופי)
9.5 מתוך 10

לא פחות מ-500 מכוניות שולבו ב-Forza Motorsport ואת היצרניות כולנו מכירים: פורד, יגואר, מרצדס, פרארי, BMW, יונדאי, סובארו – ונחסוך לכם רשימה הרבה יותר ארוכה מכמות המותגים המינימלית שתיארנו כאן. הייצוג הגרפי שלהם יפיפה ומדויק לעילא; פגשנו בשברולט קמארו 2018 עם הפנים המנופחות, יונדאי ולוסטר 2019 בגרסת Forza ספורטיבית ומרצדס קופה 2016 שחורה, גם כן בגרסת מרוצים ובגימור מבריק שאי אפשר לפספס. נכון, זו לא חוכמה גדולה במיוחד להתלהב ש-Forza , מכותרי משחקי המרוצים המובילים בעולם מצליחים לייצר רכבים אמיתיים עד כמה שניתן – ועדיין מגיע להם כל השבחים על יצירת העתקים מושחזים ובריאת מודלים שנראים כמו הדבר הדומה-ביותר למשהו שאפשר לפגוש במסלול מרוצים אמיתי.


Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה
Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


לא רק המכוניות הן כוכבות המופע וצריך גם להתייחס למופעי האקלים המרהיבים שברקע. כשיורד הגשם הכביש מבריק ונוצץ מטיפות המים בדיוק כפי שהייתם מצפים - ובמקביל המסך ייעטף בטיפות מים מטושטשות לאורך כל המרוץ, שבהחלט לא יקלו עליכם במהלך המירוץ. בתנאים יותר נוחים, כמו מירוץ בנוף מדברי ושטוף שמש, סטייה טיפה מחוץ למירוץ תשאיר ענני חול מאחוריכם והעצים ברקע שבמסלול אחר לא הרגישו לנו כמו מרבדי טקסטורה תלת מימדיים אלא מודלים שנבנו אחד-אחד. רק השמיים הבוהקים וחסרי התנועה הרגישו לנו טיפה "קפואים" ויותר מדי סטטיים באופיים, כאילו נלקחו מכותר מכונת ארקייד משנות ה-90, אפקט שבהחלט לא משהו שתאם להשקעה ביתר הסביבה הדינמית. החלק הכי מחמיא מבחינת מזג האוויר היו מרוצים שהתקיימו בשעות בין הערביים; השמיים נצבעו בגווני סגול/כחול, ההשתקפות העדינה על הרכבים והערפל האפוף מרחוק, כל אלה יוצרים סימפוניה גרפית מפוארת שצריך לראות בעיניים כדי להבין עד כמה Forza Motorsport מצליח להיות ריאליסטי, גם כשהנוף הוא רק "דמות משנית" במשחק.

Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה

החלק המאכזב במשוואה הוא שלא הכל עובד מושלם בהיבט הטכני. לפחות בשני מרוצים טקסטורות נעלמו כלא היו, כלומר אלמנטים שלמים לפתע הוצגו כיחידת צבע "גולמית", כאילו המשחק שכח להלביש על מודל שלם את התבנית הגרפיקה שאמורה הייתה להתלבש עליו. עוד בעיה הרבה יותר חמורה הופיעה לנו לא אחת: בכמה משחקים בודדים חלק משמעותי ממסלול המרוץ היה "שקוף", כלומר הרכב שלנו פשוט נסע באוויר, על מעין כביש בלתי נראה. למזלנו, מחוון הנסיעה שעל הכביש גרם לנו להבין לאן עלינו לפנות ואיכשהו להצליח לסיים את המסלול ה"שבור" הזה. אתחול של המשחק פתר את הבעיה אבל בעיות טכניות הנוגעות לגרפיקה צצו לא מעט - לנו רק נותר לקוות שעדכונים עתידיים יטפלו בנושא.

Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה
Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


באגף הסאונד, ב-Forza Horizon לא מפספסים דבר ממה שנוגע לרעשי מנוע, התנהגות צמיגים וצלילי כביש טיפוסיים וכל תזמורת האפקטים לוקחת כאן חלק. מעבר בין הילוכים הוא סאונד מתגמל גם כשהוא נשמע בפעם האלף וחריקות שורקות של הצמיגים מספקות את החיווי הקולי שגרם לנו להבין בדיוק מתי העיקול שביצענו גבולי, לפני שניגרר לסיבוב מלא מדי ויסיט אותנו מהמסלול. כשסוטים מהכביש ועולים על משדאה הגלגלים מגיבים בהתאם ומספקים את הצליל הסבוך בדשא ואי אפשר לקנח עם רעשי פגיעת מתכות נוקשת מול יריבים צמודים שמזכירים לנו את הדבר הכי קרוב לתאונה אמיתית. יתר צלילי סביבה תומכים כמו רוח וגשם מגיבים מעולה; הנסיעה תחת טיפות הופכת לרעשנית ומגושמת הרבה יותר, אפקט שעלול להישמע לפרקים כמו סתם רעש סטטי ברקע אבל כשהמהירות מתגברת וטיפות המים חובטות בחוזקה ברכב, אפשר ממש להבחין כיצד אופיו הקולי של הגשם משתנה בהתאם – וזה מוקפד ומספק בדיוק כמו שזה נשמע.

משחקיות

(20% מהציון הסופי)
8.5 מתוך 10

לפני שנתייחס לחווית המשחק של Motorsport, ראוי קודם להתייחס לאח הלא-פחות פופולרי, Forza Horizon. אם משחקי Horizon יותר עוסקים בחוויית ארקייד קלילה הדוגלת במשחקיות מרוצים פשוטה, קלילה ומהירה, ב-Motorsport ניתן הרבה יותר מקום לחווית הסימולציה המלאה; שליטה על פרטי פרטים בנכבי הרכב, משחקי כיוונון (tuning) של החלקים הכי קטנים והתחשבות בלתי פוסקת בתנאי מזג אוויר משתנים. במילים אחרות, החלום של מכורי הגה אמיתיים. חשוב גם להתייחס לעובדה שלמרות שמדובר בכותר השמיני בסדרת Motorsport, ב-Forza בחרו הפעם להיפרד מהמספרים ולהישאר פשוט עם הכינוי " Motorsport" בלבד, כשההשערה היא שהמשחק יהווה פלטפורמה מרכזית עבור המשכונים מבוססי הרחבות.


Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה
Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


כאמור, כמשחק שמקדש את הסטטיסטיקות והנתונים שמאחורי חווית הנהיגה, ב-Motorsport נחשפנו לאוסף נתונים שנכנס לקרבי המנוע של כל מכונית: הנתונים הבסיסיים הם Brake, Speed, Acceleration ו-Handling המיוצגים על ספרות שמעידות על איכות הרכב, כשאת כל אלה ניתן כמובן לשפר באמצעות שדרוגים שמרוויחים לאורך מרוצים שנסיים. קטגוריות השיפורים רבות; ניתן להחליף לאגזוז ספורט, לשנות את מערכת הדלק ולהחליף גלגלים וצמיגים, גיר ושאר רכיבים פנימיים. מצד השחקן, חווית הנהיגה לא מתיימרת להיות סלחנית או חובבנית מדי אבל גם לא טועה לחשוב שנולדתם עם הגה בידיים ועל בשרנו חווינו עקומת למידה לא פשוטה, אבל כזו שבתוך 4-5 מסלולים כבר תבינו בדיוק כיצד מכניקת הנהיגה של Motorsport עובדת, מספיק כדי להגיע למקומות הראשונים גם בדרגות הקושי הבינוניות ואפילו הגבוהות.

Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה
Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


אגב רמות קושי, במשחק הן מגוונות ורחבות, הרבה מעבר לסטנדרט ה-Easy או Hard שהתרגלנו להכיר. המשחק יכול לעזור לשחקן עד כדי גיחוך; לשלב אינסוף טיפים ועזרים על המסך שיקלו על הנהיגה ולא יקנסו אותנו על "עבירות מסלול" כמו התנגשות ביריב או סטייה מהמסלול. אם תבחרו ברמות קושי יותר גבוהות, המשחק יתחיל להעלים סימני עזר על המסך שמקלים על פניות ולא יהסס לקנוס אתכם על כל נהיגה שהיא פחות ממושלמת. לטעמנו גם השחקן הממוצע שאינו "מכור הגה" יגלה ש-Motorsport די מרחם על שחקנים חדשים ולא יהסס לעזור לכם איפה שרק ניתן כדי שלא תרגישו אבודים. בהתחשב בכך ש-Motorsport רחוק מלהיות משחק ארקייד נינוח, הגישה החומלת כלפי שחקנים חדשים לא מובנת מאליה.

Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה

Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


ואיך אפשר בלי להתייחס לנקודות ניסיון (XP) וצבירת כסף תוך כדי משחק. בניגוד למשחקי סימולטור מרוצים שלרוב מציעים לשחקן את כל המכוניות והשדרוגים מיד על ההתחלה, ב-Motorsport נדרשנו להשיג אותם עבור כל מכונית בנפרד. במילים אחרות זה אומר שעל השחקן "לטחון" (grind) זמן עם המכונית שאותה תרצו לשדרוג באינסוף מרוצים ואימונים טרם המסלול כדי לצבור איתה מספיק נקודות ניסיון, במקביל להשיג CP (ר"ת Car Points, הערך הכספי במשחק) ולרכוש באמצעותם שדרוגים לרכב. זה ממושך, לעיתים מתיש – אבל כל שדרוג שהרווחנו, למדנו להעריכו פי כמה. את ה-XP משיגים תוך כדי המסלול, על ידי נהיגה ששואפת לשלמות: עוקפים יריב באלגנטיות, כובשים שיאי סיבוב חדשים, לא סוטים מהכביש, ניגשים לעיקול באיטיות ובוחרים להתחיל את המרוץ מנקודת פתיחה פחות עדיפה. המשחק מתגמל מספיק, הוגן לציין זאת ולא הפסיק לעודד אותנו להיות נהגים יותר טובים - כי זה פשוט השתלם לנו.

Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


מה עוד חיכה לנו במשחק? ניתן כמובן לעבור בין כמה מצבי צפייה בזמן נהיגה, ממבט עילי, דרך מבט מההגה, מבט מהיר לאחור ועד לנהיגה מאזור מכסה המנוע. פיצ'ר ה-Rewind גם חוזר לבקר; בהקשה על R במהלך המסלול הרכב יחזור כמה מאות מטרים אחורה, רגע לפני הטעות הגורלית שעשיתם ומאפשר לכם לשנות את המהלך שלא כל כך הצליח בפעם הראשונה. כאמור, הוא ממשיך להיות הכרחי וקריטי בדיוק לאותם לרגעים קטנים שיכולים לשנות את כל תמונת המשך המרוץ, רק בגלל סטייה קטנה של ההגה או אי-התחשבות במתחרה שנצמד אלינו. עזר קריטי, במיוחד לשחקנים חדשים.

Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


מסכמים בפן הטכני וצריך לדבר על קצב הפריימים. את המשחק בדקנו על מחשב הגיימינג Lenovo Legion Slim 7 16IRH8 הכולל מעבד i9-13900H, כרטיס מסך GeForce RTX 4070 ובעל מסך התומך בקצב ריענון 165Hz, כלומר גייסנו מספיק "שרירים" כדי למקסם את ביצועי המשחק שלפנינו. את המשחק הפעלנו ברזולוציה 3200X2000 פיקסלים עם הגדרות גרפיקה High, הפעלנו Ray tracing, כיבינו DLSS וקיבלנו בבאנצ'מארק של המשחק קצב פריימים ממוצע של 49fps.

Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


לא רע בהתחשב בדרישות התובעניות, אבל גם לא מדובר בנתון תחרותי מדי. כמובן שברגע שתשנמכו את הגדרות הגרפיקה, תמזערו את הרזולוציה ותכבו עוד כמה אפקטים וויזואליים, תוכלו בקלות להקפיץ את קצב הפריימים - למי שחשוב לו יותר לשמור על תחרותיות וזמני תגובה חטופים מאשר חווית גיימינג מנקרת עיניים.

משחק ברשת

(20% מהציון הסופי)
9.5 מתוך 10

שלא במפתיע, המשחק מציע Multiplayer ומדובר בחוויה משחק מצוינת - ומאתגרת לא פחות. אם מול יריבים מלאכותיים גילינו שאפשר להשיג את המקומות הראשונים די בקלות, אפילו ברמות הקושי הגבוהות, בטורנירים מול שחקנים בשר ודם האתגר עלה משמעותית ולמרות שהרכבים שנהגנו בהם תאמו לרמת הרכבים המתחרים, גילינו נהגים סופר-מקצועיים מרחבי העולם שהשאירו לנו אבק וגרמו לנו לצפות באינסוף מדריכים ביוטיוב שעזרו לנו לסחוט יותר מהרכב שברשותנו, הן בהגדרות המשחק והן במשתני Tuning של הרכב שהביאו לשינוי מהירות ההאצה, משקל הרכב, נוקשות התנועה בעת פניות ועוד מיקרו-משתנים לכאורה זניחים ומינוריים - שמבדילים בין המקום הראשון לשני.


Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה
Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה
Forza Motorsport: בעיקר למכורי הגה


באספקט הטכני לא חווינו שום בעיות: נהננו מ-ping נמוך ברוב מוחץ של המשחקים, לא היה latency חמור או רגעי packet loss מעצבנים שיכולים ממש לתסכל, בטח במשחקי מרוצים בהם כל מאית השניה קריטית למירוץ. לסיכום, ב-Motorsport לא חסר מה לעשות כבר בחווית ה- Single Player - ועדיין פלטפורמת המשחק ברשת היא זו שצפויה להעניק לכותר שלפנינו אורך חיים משמעותי - כמובן כל עוד המפתחת תמשיך לדאוג לקהילת הנהגים שלה ותציע תכנים מרעננים ומקוריים מעת לעת.

תודה לבנדא מגנטיק על עותק לסיקור המשחק

רוצה שנשלח לך סקירות וחדשות למייל?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
loader image
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply