חדשות הצרכנות
סקירות מוצרים
בדקנו והשווינו
מדריכי קנייה
אוזניות
סמארטפונים
טלוויזיות
מחשבים ניידים
מצלמה Sony NEX5N סוני
מותג: Sony
סוג מצלמה: קומפקטית
מייצב תמונה: ללא
סוג פוקוס: אוטומטי + ידני
סוג פוקוס אוטומטי: 25 נקודות מיקוד
סוג עינית: כולל
משקל: 269 גרם
חיבורים: USB 2.0
ציון WiseBuy
9.1
דירוג הגולשים
(4 מתוך 5)
חוות דעת גולשים
Alex 28.09.13
רוצה להישאר בעניינים?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
loader image

סקירת wisebuy - מצלמה Sony NEX5N סוני

הטוב
  • גוף מעוצב וקומפקטי מאוד
  • מסך מגע מפרקי ענק, חד ואיכותי
  • חיישן גדול
  • איכות תמונה גבוהה עד ISO 1600
  • מצב Hand-held Twilight מעולה
  • פלאש חיצוני קומפקטי בערכה
  • הדרכה נרחבת במצלמה על הליך הצילום
הרע
  • חדות עדשת הקיט (18-55) לא מושלמת
  • הממשק עשיר אך מסורבל
  • הפלאש החיצוני אינו מתכוונן
  • מיעוט עדשות להחלפה
בשורה התחתונה

NEX-5N של סוני מצטיינת בגוף קומפקטי ומעוצב, וגם באיכות תוצאות מעולה הן בסטילס והן בוידיאו. התפעול שלה מחייב אמנם עקומת למידה מסוימת, אבל אחרי שלומדים אותה לעומק מתגלה מצלמה ורסטילית ואיכותית מאוד.

ואחרי שסיכמנו זאת, נשאלת השאלה למי היא מתאימה. מדובר במצלמה יקרה, שסט העדשות שתוכלו לשדך לה מצומצם מאוד. לכן לטעמנו אין זו מצלמה לצלמים מקצועיים שזקוקים למצלמה-מחליפה קטנה, אלא יותר למשתמשים ביתיים וחובבים, שהחליטו להתקדם למצלמה איכותית ובעלת אפשרויות רבות, מבלי להתפשר מדי על הניידות והקומפקטיות.

הקדמה

סוני מצטרפת לקטגוריית המצלמות חסרות-המראות (Mirrorless), קטגוריה צעירה יחסית שמשלבת בין היתרונות של מצלמות רפלקס לבין אלו הקומפקטיות – בזכות שימוש בחיישן גדול ובמערכת עדשות מתחלפות, אך ויתור על מנגנון המראות המסורבל.

Sony NEX-5N, מדגמי 2011 של החברה, מגיעה בגודל קומפקטי במיוחד ובעיצוב שובה לב. המפרט שלה כולל חיישן APS מסוג Exmor CMOS ברזולוציית 16 מגה פיקסל, רזולוציית וידיאו 1920X1080, טווח רגישות של 100-256,000, פוקוס מבוסס קונטרסט עם 25 נקודות מיקוד, מהירות תריס שבין 30 שניות ל-1/4000 של השנייה, מסך מגע מפרקי בגודל 3 אינטש וחיבור ייחודי של סוני לאביזרים כמו עינית ומבזק חיצוניים (למצלמה עצמה אין פלאש).

המצלמה נמכרת עם מספר חבילות אפשריות; אנחנו קיבלנו אותה עם עדשת קיט 18-55 מ"מ (כלומר 27-82.5  מ"מ אחרי קרופ פקטור X1.5), עם צמצם 3.5-5.6. ניתן לרכוש אותה ללא עדשה כלל או עם עדשת פנקייק 16 מ"מ עם צמצם f/2.8.

האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.

איכות צילום

(45% מהציון הסופי)
9 מתוך 10

עם עדשת הקיט שקיבלנו לצורך הבדיקה, NEX-5N הפיקה תמונות באיכות גבוהה באופן עקבי. ברגישות של עד 400 ISO אין כמעט רעש דיגיטלי, והמצלמה מתבלטת בשחזור מצוין של פרטים עדינים. בניין מול משרדנו שעטור באריחים קטנים משמש אותנו דרך קבע כמדד בבדיקות מצלמות; ברוב המקרים, החיבורים בין האריחים יוצאים מטושטשים או חסרים בחלקם במצלמות שאינן איכותיות מדי, בשל מנגנון ניקוי הרעשים האגרסיבי; במקרה של ה-NEX-5N, האריחים נראו בשלמותם (ניתן לראות זאת בתמונות ההמחשה להלן). כך גם בפירוט על פני אנשים או באריגים.

הצבעים שמפיקה המצלמה אופייניים למצלמות של סוני – הם על הצד הרווי והתוסס של הסקאלה, לעומת מצלמות Canon למשל שמעדיפות טונים רגועים וריאליסטיים יותר. אנחנו אהבנו את מראה התמונות מהמצלמה הזו, שנראו חיות ועשירות ולא נזקקו בדרך כלל לעיבוד תמונה. מפעם לפעם הבחנו בחשיפת חסר קלה בצילום בתוך הבית. זה פתיר בקלות באמצעות פיצוי חשיפה חיובי או עיבוד קליל במחשב.

Sony NEX-5N
למצלמה חיישן APC-S מסוג Exmor CMOS ברזולוציית 14.2 מגה פיקסל, המפיק תוצאות מעולות ואיכות תמונה גבוהה באופן עקבי

מבחינת החדות, הרי שעדשת הקיט 18-55 אינה בדיוק מופת לחדות גבוהה, ובמבט מעמיק בקרופ 100% ייחלנו לחדות טובה יותר. במבט כללי התמונות נראות חדות לעילא ולרוב השימושים אין משמעות לחדות גבוהה יותר. הצמצם בעדשה גם הוא סטנדרטי בלבד – f/.3.5 לכל היותר, והוא משיג אמנם אפקט בוקה סביר (טשטוש הרקע), אך היינו שמחים לקצת יותר.

בטווח הרגישות הבינוני-גבוה, עד ISO 1600, המצלמה ממשיכה להפיק תוצאות איכותיות וראויות לדפוס. הרעש הדיגיטלי מתגבר כמובן אך הוא מתון בהחלט ולא פוגם מהותית בפרטים. מכאן ואילך הרעש הדיגיטלי ומנגנון הניקוי מתחילים לאבד פרטים בתמונה, אם כי הצלחנו להוציא כמה צילומים שמישים ב-ISO 6400; שאר הטווח כמעט ולא רלוונטי. אגב, המצב האוטומטי מוגבל עד ל-ISO 3200 בלבד.

הפלאש החיצוני הקטן, שמורכב בראש המצלמה וניתן גם לקפלו כך שיתפוס כמה שפחות מקום, עושה עבודה טובה למדי. לא מדובר בפלאש מקצועי שניתן לכוון לכמה זוויות, לסובב ו"להקפיץ" מהתקרה, אלא במבזק שמזכיר יותר את אלה שבמצלמות דמויות-SLR – אם כי הוא ללא ספק חזק ואפקטיבי יותר מהמקובל. הוא מאיר חדר חשוך באופן די אחיד ובתאורה חזקה, ומתמודד מצוין עם מצולמים מבלי לשרוף את פניהם. מהירות הסנכרון הקבועה שלו היא 1/60  שניות. במצב האוטומטי לא תוכלו לבחור ב- Fill Flash קבוע אלא לסמוך על המצלמה בלבד שתדע להבזיק היכן שצריך – וזה מעצבן. לעיתים קרובות חפצנו בתאורת מילוי באור יום, ונאלצנו לעבור למצב ידני לשם כך.

Sony NEX-5N
הפלאש החיצוני הקטן, שמורכב בראש המצלמה וניתן גם לקפלו כך שיתפוס כמה שפחות מקום, עושה עבודה טובה למדי, אך לא ניתן לסובבו לכמה זוויות

Sony NEX-5N מציגה בתפריט גלגלת מצבי צילום וירטואלית המוצגת על המסך בתפריט המתאים, וכוללת מצב אוטומטי, מצבי צילום ידניים P, A, S, M, מצב Sweep Panorama שלמעשה מאפשרת צילום תמונת פנורמה בלחיצה אחת והזזת המצלמה בכיוון הרצוי, וכן פנורמה 3D שמפיקה תמונה תלת-ממדית – כדי לצפות בה תזדקקו כמון למסך תומך.

מצב SCN כולל שלל סצנות צילום, מרביתן סטנדרטיות (פורטרט, חוף, לילה וכדומה), אך מצאנו שם גם את מצב Hand-held Twilight המצוין של סוני שפגשנו גם בדגמים קודמים. במצב זה המצלמה מייתרת את הצורך בחצובה בצילום בתאורה חלשה, על ידי ירייה של כמה תמונות במהירות ותפירתן לאחר מכן לתמונה אחת, מופחתת רעשים וחדה. זה עובד נפלא, ושווה מאוד את העיבוד האיטי לאחר הצילום. תכונה טובה נוספת היא צילום HDR אוטומטי, בו המצלמה מצלמת 3 תמונות במהירות ומרכיבה אותן מחדש לתמונה בעלת טווח דינמי מורחב. התוצאה אינה קיצונית ומלהיבה כמו תמונה שנערכה בתוכנה ייעודית במחשב, מן הסתם, אך ניתן להפיק עם המצב הזה תמונות מוצלחות בסצנות עם ניגודיות גבוהה.

לפניכם מספר תמונות המחשה שצולמו עם ה- NEX-5N. שימו לב שאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה מעט מהמקור בשל המעבר לאינטרנט. לחצו על התמונות להגדלה.

Sony NEX-5N

ISO 200, f/4.5, 1/160 sec

Sony NEX-5N

ISO 400, f/5.6, 1/125 sec

Sony NEX-5N

ISO 1600, f/5.6, 1/100 sec

Sony NEX-5N

ISO 3200, f/4.5, 1/60 sec

בכל המצלמות קיים חיבור USB למחשב ובמצלמות מתקדמות ומקצועיות קיים חיבור FireWire בעל קצב העברת נתונים מהיר יותר. בחלק מהמצלמות קיים חיבור AV המיועד להעברת וידיאו ושמע לטלוויזיה, ויש מצלמות עם חיבור ישיר למדפסת בשם PictBridge.
במצב צילום אוטומטי או חצי אוטומטי (P), לא תמיד מצליחה המצלמה לקבוע נכונה את החשיפה הרצויה. בסצנות עם ניגודיות גבוהה, כמו בשלג או בשעת צהריים קייצית, עלול לקרות שהמצלמה מזהה כמות אור רבה ומשתמשת בערכי צמצם ותריס שעלולים להוצי תמונה כהה מאוד, או להיפך - לשרוף את התמונה. לכן קיימת פונקציה של פיצוי חשיפה, כלומר תיקון ידני של החשיפה שמעריכה המצלמה, כך שהתמונה תצא לשביעות רצון הצלם. פונקציה זו מסומנת בדרך כלל באותיות EV.
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.
החצובה היא מתקן סטטי בעל שלוש רגליים שעליו מבריגים את המצלמה. החצובה מאפשרת צילום יציב ומדויק.
הטווח הדינמי הוא הטווח שבין הנקודה הבהירה ביותר לבין הנקודה החשוכה ביותר בתמונה. ככל שהטווח הדינמי רחב יותר, כך התמונה שתתקבל תכיל מספר גדול יותר של גוונים וכתוצאה מכך – פרטים רבים יותר.
מצבי צילום מובנים במצלמות דיגיטליות, שאמורים להביא לתוצאה מיטבית בתנאי תאורה מסוימים מבלי שהמשתמש יצטרך להתעסק בפרמטרים כמו חשיפה, רגישות, תריס, צמצם וכדומה - את כל זאת מבצעת המצלמה באופן אוטומטי בהתאם לסצנה שנבחרה.דוגמאות לסצנות נפוצות במצלמות: שקיעה, ילדים, חיות מחמד, מסיבה, מתחת למים, תאורה אחורית, חוף הים, שלג ועוד.במצלמות רבות ישנו מצב אוטומטי עם זיהוי סצנות, כלומר - במקום שהמשתמש יבחר בסצנה המבוקשת, המצלמה עצמה מזהה את הסצנה באופן אוטומטי ומתאימה את עצמה; כך לממשל אם מתקרבים אל פרח המצלמה עוברת למצב מאקרו.

וידיאו וקול

(15% מהציון הסופי)
10 מתוך 10

סוני NEX-5N מפליאה לעשות בתחום הוידיאו. היא מצלמת סרטונים באיכות Full HD ובקצב של עד 50 פריימים בשנייה, מה שמעניק לסרטונים תנועה חלקה וזורמת במיוחד. בנוסף מצטיין הוידיאו בצבעים עשירים, בחדות טובה מאוד ובכל היתרונות של צילום עם חיישן גדול ועדשה איכותית – עומק שדה והפרדת הנושא מהרקע, רעש דיגיטלי נמוך יחסית בתאורה שאינה אופטימלית וכדומה. פס הקול מוקלט סטריאופונית בעזרת זוג מיקרופונים, והוא נפלא – חד, צלול וללא רעשי רקע בולטים.

הסרטונים נשמרים בקידוד AVCHD האיכותי ובפורמט המותאם לתקליטורי בלו-ריי.

חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.

נוחות שימוש

(20% מהציון הסופי)
8.5 מתוך 10

מצלמות EVIL (ראשי תיבות: Electronic Viewfinder, Interchangeable Lens) הן בהגדרתן קטנות וקלות יותר ממצלמות רפלקס סטנדרטיות, אבל סוני NEX-5N אפילו קטנה יותר מהממוצע. היא שוקלת 269 גרם בלבד, כולל הסוללה, ועובייה בחלק הדק ביותר מגיע ל-2.3 ס"מ בלבד. גריפ גדול יחסית, בעל חספוס קל ונעים למגע, מאפשר אחיזה טובה בה, אבל נוחות האחיזה תלויה גם בעדשה.

עדשת הקיט 18-55 המצורפת אמנם קטנה בהרבה מעדשה מקבילה "רגילה" אך גם היא גדולה וכבדה יחסית לגוף המצלמה (משקלה 202 גרם), וכשהיא מורכבת על המצלמה, חלוקת המשקל לא מאוזנת במיוחד. בדרך כלל תצטרכו לתמוך בעדשה במקביל לאחיזה בגריפ. עם עדשת הפנקייק 16 מ"מ מן הסתם לא תהיה בעיה, ועם עדשת 18-200 שניתן לרכוש בנפרד הבעיה תחריף.

מבחינה עיצובית מדובר במוצר קלאסי של סוני – מעוצב בקפדנות יפנית, בנוי היטב מחומרים משובחים ומשרד עמידות. המצלמה זמינה בשחור או בכסוף, והיא משופעת בלחצנים ואזורים אחרים ממתכת מטאלית כסופה.

Sony NEX-5N
זו מצלמה קטנה מהממוצע בקטגוריה, השוקלת 287 גרם בלבד. היא מעוצבת בקפדנות, בנויה היטב מחומרים משובחים ומשרדת עמידות. עדשת ה- 18-55 אמנם קטנה יחסית אך שוקלת 202 גרם ומכבידה על האחיזה

בפאנל העליון של המצלמה נמצא לחצן הצילום בשיפוע קל בקצה הגריפ שנגישות האצבע אליו מושלמת; מתג הסטה נוקשה מדי להפעלה וכיבוי, לחצן צפייה בתמונות ולחצן ייעודי לצילום וידיאו מיידי, שנגיש גם הוא בחכמה לאגודל של יד ימין ומאפשר הקלטה ועצירה אינטואיטיביים מבלי לטלטל את המצלמה תוך כדי. עוד בפאנל העליון – הרמקול וזוג מיקרופונים, וכן חיבור נתונים קנייני של סוני שמיועד להרכבת פלאש חיצוני או עינית אלקטרונית. לחיבור מכסה פלסטיק אינטגרלי ששומר עליו מפני אבק ולחות. יש לציין שהרכבת הפלאש במקומו היא פעולה סבוכה יחסית.

Sony NEX-5N
בפאנל העליון של המצלמה נמצא לחצן הצילום בשיפוע קל בקצה הגריפ שנגישות האצבע אליו מושלמת; מתג הסטה להפעלה וכיבוי, לחצן צפייה ולחצן לצילום וידיאו מיידי, שנגיש בחכמה לאגודל של יד ימין

בגב המצלמה נמצאים שני לחצנים, וביניהם גלגלת המשמשת גם כמקש 5 כיווני לחיץ. את שאר הנדל"ן תופס מסך מפרקי נפלא בגודל 3 אינטש וברזולוציה של 960 אלף פיקסלים. המסך אינו זז על ציר הצידה, כמקובל, אלא נפתח על ציר אנכי כפול ומאפשר צילום נוח מלמעלה או מלמטה. המסך כאמור משובח – הוא חד במיוחד, בעל צבעים אמינים ויפים ובהירות מעולה (אם תגבירו אותה למקסימום ולא תישארו בברירת המחדל). מעבר לכך זהו גם מסך מגע קפסיטיבי, שמגיב באופן סביר בלבד לנגיעות – אל תצפו לרמת הדיוק והמהירות של סמארטפונים מתקדמים.

Sony NEX-5N
בגב המצלמה נמצאים שני לחצנים, וביניהם גלגלת המשמשת גם כמקש 5 כיווני לחיץ. את שאר הנדל"ן תופס מסך מפרקי נפלא בגודל 3 אינטש שנע על ציר אנכי למעלה ולמטה

סוני השקיעה רבות בממשק המשתמש, וזה ניכר בעיצוב המושקע ובעיקר בהוראות וההסברים התכופים שצצים בכל פינה. יש אפילו אגף נפרד שמדריך את המשתמש איך להפיק תמונות טובות מסיטואציות שכיחות – הוכחה לכך שזו מצלמה בעיקר לחובבים שמשדרגים ממצלמה קומפקטית ופחות מיועדת למקצוענים. למרות זאת, הממשק יחסית מסורבל ועמוס, ולקח לנו זמן רב להתרגל אליו. כדי להגיע להגדרות צילום שונות במצבי הצילום הידניים נדרשנו לאקרובטיקה בין הגלגלת, הלחצנים הפיסיים ומסך המגע, וזה דרש יותר מדי לחיצות. מנגד, תוכלו להגדיר את התפקוד של שני לחצני ה-Soft Keys לצד המסך וכן של חלק מלחצני הגלגלת, כך שיתפקדו כקיצורי דרך לפרמטרים החשובים לכם, מה שמקל מאוד על התפעול במצבי הצילום הידניים.

הממשק של המצב האוטומטי דווקא ידידותי מאוד. ניתן להגיע בקלות להגדרת עומק השדה (למעשה מדובר בשליטה על הצמצם, כמובן), בהירות התמונה (פיצוי חשיפה), רוויית הצבע והניגודיות, וכן לגשת לכמה אפקטים נאים כמו Toy camera, הדגשה של צבעים מסוימים, שחור לבן וכדומה.

בצידה השמאלי של ה- Sony NEX-5N ישנן שתי דלתות קטנות, המסתירות מאחוריהן שקע Mini-USB סטנדרטי לחיבור למחשב וכן יציאת Mini-HDMI לחיבור לטלוויזיה. בתחתית מצאנו הברגת מתכת לחצובה ודלת ננעלת לסוללה ולכרטיס הזיכרון מסוג SD.

בערכה שקיבלנו לבדיקה נכללו תיק נשיאה איכותי, רצועת נשיאה לצוואר, עדשת 18-55 מ"מ עם מכסה, פלאש חיצוני, מטען ביתי לסוללה, כבל USB, דיסק התקנה וספרות מפורטת באנגלית.

בליטה בגוף המצלמה בצד ימין, במקום שבו מחזיקים במצלמה, המשמשת כידית אחיזה. הבליטה מעניקה אחיזה נוחה ויציבה יותר למצלמה.   במצלמות רפלקס, המונח "גריפ" מתייחס לחלק נפרד מהמצלמה, ומתחבר אליה בחלקה התחתון. הגריפ מאפשר למצלמה שימוש בסוללות אצבע רגילות, הוא מוסיף לה כפתורי שליטה ומאפשר אחיזה נוחה יותר במצלמה בצילום במצב "פורטרט".
בליטה בגוף המצלמה בצד ימין, במקום שבו מחזיקים במצלמה, המשמשת כידית אחיזה. הבליטה מעניקה אחיזה נוחה ויציבה יותר למצלמה.   במצלמות רפלקס, המונח "גריפ" מתייחס לחלק נפרד מהמצלמה, ומתחבר אליה בחלקה התחתון. הגריפ מאפשר למצלמה שימוש בסוללות אצבע רגילות, הוא מוסיף לה כפתורי שליטה ומאפשר אחיזה נוחה יותר במצלמה בצילום במצב "פורטרט".
בליטה בגוף המצלמה בצד ימין, במקום שבו מחזיקים במצלמה, המשמשת כידית אחיזה. הבליטה מעניקה אחיזה נוחה ויציבה יותר למצלמה.   במצלמות רפלקס, המונח "גריפ" מתייחס לחלק נפרד מהמצלמה, ומתחבר אליה בחלקה התחתון. הגריפ מאפשר למצלמה שימוש בסוללות אצבע רגילות, הוא מוסיף לה כפתורי שליטה ומאפשר אחיזה נוחה יותר במצלמה בצילום במצב "פורטרט".
חיתוך חלק מסוים מתוך התמונה. לעיתים ישנו חלק מוצלח בתמונה אך שאר הרקע פחות מעניין אותנו, ואנחנו מעדיפים לחתוך את החלק המעניין או המוצלח מתוך הרקע, ולהשאיר רק אותו. אחת המעלות של ריבוי הפיקסלים, הוא האפשרות לבצע קרופ, חיתוך של חלק מהתמונה, ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים כדי להדפיס את התמונה המתקבלת בגודל סביר.
רכיב אופטי או דיגיטלי הקבוע בגב המצלמה, ומאפשר צפייה מקדימה בסצנה לפני הצילום.   במצלמות SLR העינית היא אופטית והיא מציגה מראה חד ומדויק מאוד, וקל לזהות בעזרתה את נקודת המיקוד. במצלמות קומפקטיות יש לעיתים עינית אופטית פשוטה שאינה מסוגלת לזהות אזורי מיקוד. יתרונה הוא בעיקר בחסכון בחיי הסוללה.   במצלמות קומפקטיות או דמויות SLR יש לעיתים עינית דיגיטלית המציגה מסך זעיר (המוגדל בעזרת רכיב אופטי). גם עינית זו חוסכת בסוללה בגלל הוויתור על המסך הגדול והבזבזני, אך לא תמיד קל לאבחן את המיקוד בתמונה בעזרתה – תלוי בצפיפות הפיקסלים.
בליטה בגוף המצלמה בצד ימין, במקום שבו מחזיקים במצלמה, המשמשת כידית אחיזה. הבליטה מעניקה אחיזה נוחה ויציבה יותר למצלמה.   במצלמות רפלקס, המונח "גריפ" מתייחס לחלק נפרד מהמצלמה, ומתחבר אליה בחלקה התחתון. הגריפ מאפשר למצלמה שימוש בסוללות אצבע רגילות, הוא מוסיף לה כפתורי שליטה ומאפשר אחיזה נוחה יותר במצלמה בצילום במצב "פורטרט".
הרזולוציה קובעת למעשה את גודל התמונה שניתן להדפיס תוך שמירה על איכותה המקורית. הרזולוציה נמדדת במגה (מיליון) פיקסל, וככל שמספר הפיקסלים גדול יותר ניתן להדפיס תמונות גדולות יותר. כמות המגה פיקסל הרצויה תלויה בגודל המרבי של התמונות שבכוונתכם להדפיס. להדפסת תמונות בגודלים סטנדרטיים של 15x10 או 21x15 ס"מ תספיק מצלמה בת 5 מגה פיקסל; מצלמה ברזולוציה של 6 מגה פיקסל תאפשר הדפסה של התמונות בגודל40x30  ס"מ באיכות טובה. מי שמתכנן להדפיס תמונות גדולות יותר ייקח כמובן מצלמה בעלת רזולוציה גבוהה יותר.  
האלמנט הקטן ביותר בתמונה המהווה את יחידת המידה של הרזולוציה. כל תמונה או מסך תצוגה מורכבים ממספר מסוים של פיקסלים (נקודות) המסודרים בקווים לרוחב ולאורך. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, התמונה תהיה חדה ומפורטת יותר.
החריר או הפתח שדרכו עובר האור לחיישן התמונה. גודל החריר (מפתח) קובע את כמות האור שתגיע לחיישן. מפתח צמצם גדול (ערך מספרי נמוך) יאפשר צילום איכותי יותר בתנאי תאורה ירודים. בצילום בתנאים בהירים מאוד יתאים מפתח קטן יותר. מפתח הצמצם נמדד ביחידותf  (או f stop) בערכי מינימום ומקסימום, לדוגמה: f2.8–f4.9 אוf2.1–f3.1 .  ככל שהערך המספרי קטן יותר, קוטר החריר גדול יותר וכמות גדולה יותר של אור מגיעה לחיישן, ולהפך. מומלץ לבחור מצלמה עם הערך המינימלי הקטן ביותר שהתקציב שלכם מאפשר, כאשר מפתח של 2.8 נחשב טוב למדי עבור הצרכן הממוצע.
במצב צילום אוטומטי או חצי אוטומטי (P), לא תמיד מצליחה המצלמה לקבוע נכונה את החשיפה הרצויה. בסצנות עם ניגודיות גבוהה, כמו בשלג או בשעת צהריים קייצית, עלול לקרות שהמצלמה מזהה כמות אור רבה ומשתמשת בערכי צמצם ותריס שעלולים להוצי תמונה כהה מאוד, או להיפך - לשרוף את התמונה. לכן קיימת פונקציה של פיצוי חשיפה, כלומר תיקון ידני של החשיפה שמעריכה המצלמה, כך שהתמונה תצא לשביעות רצון הצלם. פונקציה זו מסומנת בדרך כלל באותיות EV.
החצובה היא מתקן סטטי בעל שלוש רגליים שעליו מבריגים את המצלמה. החצובה מאפשרת צילום יציב ומדויק.

זמן אתחול וזמן מחזור

(10% מהציון הסופי)
9 מתוך 10

המצלמה נדלקת ומוכנה לצילום הראשון תוך זמן ארוך יחסית של 3.6 שניות, והיא נכבית באופן מיידי.

המיקוד ב- NEX-5N מבוסס קונטרסט ולא מבוסס פאזות, ולכן הוא פחות מהיר מפוקוס של מצלמת DSLR רגילה. עם זאת הוא לרוב מעט מהיר יותר ממיקוד של מצלמות קומפקטיות: בתאורה טובה הוא מתבצע לרוב תוך 0.7 שניות, ובתאורה חלשה – תוך 1.1 שניות ולעיתים יותר. נורת העזר מסייעת למצלמה להתמקד כראוי גם בחושך.

בין תמונה לתמונה לא תצטרכו כמעט לחכות – רק 0.6 שניות חולפות מרגע שסיימתם את הצילום ועד שהמצלמה מוכנה לתמונה הבאה. צילום עם פלאש מאריך אך במעט את הזמן ל-1.1 שניות. אחרי כ-15 תמונות רצופות ומהירות עם פלאש יורד הקצב דרסטית; לעיתים נאלצנו לחכות למעלה מ-10 שניות עד שהפלאש אזר כוחות להמשיך ולהבזיק, אבל מדובר בתנאים קיצוניים שבשימוש יומיומי לא תגיעו אליהם.

צילום הרצף הרגיל מתאפשר בקצב יפה של 3.3 תמונות בשנייה, ומצב צילום הרצף המהיר אפשר קצב של עד 7 תמונות בשנייה – ללא ירידה באיכות. נפלא.

סוללה

(10% מהציון הסופי)
10 מתוך 10

Sony NEX-5N מגיעה עם סוללת ליתיום-יון בקיבולת של 1080mAh מדגם NP-FM50, שלהצהרת החברה אמורה לספק עד 330 תמונות לפי הסטנדרט המחמיר של CIPA.

במבחן שלנו, שכלל צילום רציף ובלתי פוסק של תמונות, כשליש מהן עם פלאש, הצלחנו לצלם כמעט אלפיים תמונות לפני שהסוללה נגמרה. יש לציין ששימוש נרחב במסך המגע קיצר מאוד את זמן הפעולה, אבל אם תיקחו עמכם את המצלמה לטיול תוכלו לצלם ימי צילום ארוכים ללא חשש.

מחוון הסוללה מציג בכל זמן נתון את אחוזי הטעינה של המצלמה – תכונה טובה שהתרגלנו למצוא בסמארטפונים ופחות במצלמות.

רוצה שנשלח לך סקירות וחדשות למייל?
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת עדכונים וחדשות בדוא"ל
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
loader image
מילון מונחי מצלמות
לכל המונחים>>
.This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply